Chokladfrälst!!

Idag har jag och mamma varit i Bengtsfors och julhandlat mat! =)
Det är lite roligt! Påminner mig om barndomen när man gick runt i affären med mamma och tiggde godis och andra grejer... hehe.

Sen var det personalfika på bion och alla aktiva fick varsin chokladask! Mums!! Men jag ska FÖRSÖKA (hehe eller hur?!) att inte öppna och äta upp min förrän iallafall efter skidresan...

Sen kom vi hem och då bestämde jag mig för att göra Rocky Road godisar. Såna som Leila gjort ungefär.
Men jag hade hittat ett annat recept också så jag gjorde ett eget recept.

600g valfri choklad (lite beroende på hur mycket pengar man vill lägga ner på det...)
1 burk kondencerad mjölk (finns i de flesta affärer vid bakgrejerna)
1 påse dumlekolor
4 dl nötter. (jag blandade 1,5 dl pistagenötter och 2,5 dl jordnötter)
2-3 dl marshmallows (antingen minimarshmallows eller vanlig marshmallows klippt i mindre bitar)

Smält chokladen i vatten badet och rör ner den kondencerade mjölken.
Låt svalna lite. (svalnar ganska fort när man rör ner kond.mjölk.
Blanda ner dumle, nötter och marshmallows.
Lägg ut bakplåtspapper på en plåt och sleva ut blandningen där.
Platta ut i den tjocklek du vill ha.
Kyl i kylskåp minst 3-4 timmar. Skär sedan i rutor.
Förvara svalt.

Har inte smakat på dom än, men med tanke på ingredienserna kan det bara bli JÄTTEGOTT!!

Sen som om det inte vore nog plockade jag fram min lilla chokladfonduegryta och smälte lite mörk blockchoklad i den.
Tog en påse torkade aprikoser och delade varje aprikos på hälften. Och så tog jag några dadlar också.
Sen doppade jag halva aprikosen i choklad och la upp på ett bakplåtspapper, och samma med dadlarna.
Dadlarna var lite svåra dock... Dom sprack i skalet när man höll dem.
Ville gärna göra chokladdoppade fikon också, men det hade vi inte hemma just nu så det får bli nån annan dag!!

Är jag inte chokladfrälst så säg?? =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0