Malassezia och tvätt utan maskin.

Vad tusan är masassezia frågar du. Det är jästsvampar svarar jag.
Såna som finns helt naturligt på både människor och djur och som inte gör någon skada egentligen.
Iallafall inte förrän de växer till sig och tar över, precis som de gjort i lille Morgans öron.

Upptäckte i början på veckan att han hade brun gegga i öronen och gjorde rent, nästa dag var det nästan lika skitigt så då tog jag hem några tops och ett par objektsglas från labbet och gjorde ett utstryk på örongeggan och tog med till labbet dagen efter så att dom fick kolla på det.
Ingen öronskabb tack och lov, jag hatar dom hemska små djuren.
Däremot en riklig mängd Malassezia.
Så då fick jag prata med veterinären och fick örondroppar utskrivna dom ska ta kål på dom hemska svamparna.
Morgan tycker inte speciellt mycket om mej, och dessutom är han oljig i pälsen vid öronen pga dropparna så när denna kuren är slut, om åtta dagar, så måste jag nog dessutom bada honom... =S


Senare idag ska jag tvätta lite. Fast jag har inte orkat leta upp tvättstugan än, om jag någonsin kommer göra det här nere. Man hinner ju inte använda sååå mycket kläder på tio veckor.
Iallafall så ska jag slänga ner lite tvättmedel i badkaret och tvätta det där istället.
Det har jag ju erfarenhet från eftersom jag gjorde det i Skara när min tvättid blivit stulen en gång...

återkommer...


Kommentarer
Hanna P från klassen

Hej! Jag har det bra på praktiken, helt annorlunda att vara på Häst nu än hur det var på onsdagsövningarna. Tyvärr så känns det lite som att vi utnyttjas som personal istället för att vara praktikanter men, men. Det är ändå inte häst jag vill jobba med så det är väl ok...Ha det så bra, vi ses i november!

2008-09-06 @ 18:04:23
URL: http://hannapannapersson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0