Njurfoder...

Köpte hem lite njurfoder ifrån jobbet häromdagen för att testa vad Morgan kan tänka sig att äta utifall att han behöver gå över från sitt seniorfoder till njurfodret.
På jobbet kan jag välja mellan Specifics FKW, Hill's k/d i burk eller bitar i sås i påse, och Royal Canin har bitar i sås i påse i kyckling-, biff- och tonfisksmak.

Den första han fick prova var RC's kyckling. Smaskens. Den var nästan slut innan jag lagt upp den i skålen!
Nästa gång fick han prova k/d i såsvarianten och den tog slut lika fort i princip.
Idag däremot öppnade jag FKW'n till honom.
Först skuttade han mot skålen med stora steg. Sen tvärstannade han. Luktade på maten och ryggade undan. Luktade en gång till, backade ett par steg ifrån skålen och vände sina stora gula ögon emot mig.
- Menar du verkligen att jag ska äta DET DÄR?? Är du alldeles helt ifrån vettet?
- Nähä okej då, du slipper, sa jag. Och så fick O'Malley äta FKW istället. Han är en slasktratt.
- Men du kan få testa k/d-burken istället, den kanske är godare?

Så jag öppnade k/d'n. En plåtburk. Plåtburkar är alltid intressanta, men inte i det här fallet.
Denna maten genomgick samma undersökning som den förra, fast inte med lika stor entusiasm.
- Hörru, matte. Kan du inte hitta på nått bättre än det där så får det faktiskt va...
- Men du måste ju äta nånting Morgan!
- Ge mej nått som är ätbart då.
Så jag öppnade RC's biffsmakande bitar i sås.
Tveksamt sniffande.
- Nja...
- Men om du får tre grönisar ovanpå då?
- Suck, jaja okej då. Jag kan väl äta lite iallafall.
Och så åt han halva portionen så långsamt han bara kunde.

Så nu får O'Malley njuta av FKW och k/d dom närmaste måltiderna.
En sak jag är ganska stolt, eller rättare sagt tackar min lyckliga stjärna, för är att mina katter tycks ha begåvats med stålmagar. Inga tvåveckors foderövergångar och dåliga magar så långt ögat kan nå!
(Eller så är skillanden mellan Hill's/Royal Canin/Specific så minimal att det inte pajar några magar att byta emellan dom)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0