Visdomständer

Pratar man om visdomständer, pratar man om problem.
Infektioner. Smärta. Extraktioner.

Jag har alltid ansett vara mig lyckligt lottad.
Visdomständerna finns där, iallafall tre av fyra, men dom ligger under tandköttet och gör inget större väsen av sig.
Dom växer konstigt, det har jag vetat om, men inte brytt mig speciellt mycket.

Senaste halvåret har jag dock sett att det hänt saker med mina tänder i underkäken. Dom har liksom knuffats ihop, och sitter tightare än vad dom brukade.

Tack vare jobbet jag har, tandläkaren som vi samarbetar med, och våran underbara digitala tandröntgen har jag fått fram dom här "vackra" bilderna.
- Andas lugnt genom näsan, sa tandläkaren.
Att röntga visdomständer är inte det allra lättaste, man får förtränga kräkreflexen så gott det bara går, och leva med att ögonen tåras.

Dom övre bilderna visar höger respektive vänster överkäke.
I höger överkäke har jag ingen visdomstand, i vänster har jag en liten jäkel som växer snett framåt och trycker på den framförvarande tanden.
Dom nedre bilderna visar underkäken. Det är här visdomständerna ställer till problem.
Dom växer i princip helt horisontellt, och trycker rakt på dom framförvarande tänderna från båda sidorna, vilket leder till att hela tandbågen trycks ihop framåt.
Illa.
Tittar man dessutom noga kan man se förändringar i käkbenet kring kronorna på visdomständerna.
En indikation på att det skulle kunna bli en infektion där inom en någonlunda snar framtid.

Innan maj är slut så ska dom ut.
Ibumetin, någon timme i tandläkarstolen.
Frilägga tandköttet från käkbenet, borra bort lite käkben, klyva kronan från roten och lyfta ut roten från sin lilla håla.
Lätt som en plätt.
- Så himla ont kan det väl inte göra?, sa jag.
Tandläkaren bara tittade på mig.
- Jag har sett bilder på folk som dragit ut visdomständer och det ser ut som dom har en pingisboll i kinden, sa jag.
- Så ser det inte ut när jag gör det, sa tandläkaren.

Jag tycker om min nya tandläkare.
Och hellre stark smärta en gång än två gånger.
Är jag riktigt vågad kanske jag ber henne att ta ut visdomstanden i överkäken också när hon ändå håller på.
Hur jobbigt kan det va att leva på Ibumetin och soppa en helg?
Lätt som en plätt.



Jag lär återkomma efter att operationen är utförd.

(Dom jättevita områdena är tandlagningar, materialet man fyller med är röntgentätt för att man lätt ska kunna kontrollera att lagningen är ordentligt utförd.)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0