Egypten Onsdag 10/10

Idag har vi verkligen inte gjort nånting!
Efter att ha somnat som en stock strax efter hemkomst vaknade vi vid åtta-snåret igen eftersom AC:n återigen gjort vårt rum så kallt att man ligger och huttrar, och ändå är den iställd på drygt 20 grader.
Byter om till bikini och intar vår vanliga plats vid poolen, solar en liten stund och går sen och äter frukost.
Inte sugen på omelett idag så det fick bli något pannkaksliknande med smält choklad och kokosflingor ovanpå. Fantastiskt nyttig frukost!
 
Sim, sim, sim!
 
Efter frukost återvänder vi till solskenet, ett dopp i poolen och några varvs simning med jämna mellanrum.
Har helt galen träningsvärk i framsida lår idag efter att ha klättrat ner ur pyramiden igår. Att gå framåtböjd, med lätt böjda knän nerför en sluttande trappa, det tar minsann mer på musklerna än 75 minuter spinning det. I alla fall i akutskedet. Eller så hittade jag en ”ny” muskel.
Dagens lunch blir vatten och digestive efter att vi tröttnat lite på solskenet och dragit oss tillbaks till skuggan på balkongen.
 
Efter en dusch och ett försök att packa resväskan inför morgondagens hemfärd drar vi till Il Mercato igen.

Finklädd inför sista kvällen ute!
 
Vi tar det säkra för det osäkra och tar ett bord på Onions igen. Kyparna ler igenkännande och säger ”Welcome back!”. Tittar igenom menyn och bestämmer oss för att fira sista kvällen med ”Mixed Grill”. In kommer en stor rektangulär tallrik med diverse grillat kött.
Två bitar ”Kofta” (Egyptiska köttbullar, verkar inte vara gjorda på färs, utan är vanliga köttbitar som är lite runda. Saftiga och goda som tusan, men kanske lite sega för min smak), tre bitar kebab (Saftiga och jättegoda! Mycket godare än dom vi fick på El Mesrien!), två stycken lamb chops (Jättegott! Kan inte minnas att jag ätit lamm tidigare, men är det alltid så här gott så ska jag se till att äta det igen.), en stor bit kyckling (saftig och välkryddad) plus något slags libanesiskt bröd med någon slags grönsaksröra ovanpå. En röra som visar sig innehålla sjukt stark chili! Så där att man hostar, måste andas med öppen mun ett tag och känner hur det hettar och sticker i läpparna. Men åt man det samtidigt som köttet och pommes fritesen så var det jättegott det också!
Ingen sås fick vi dock, vart lite besviken i början, men när jag börjat äta insåg jag att det faktiskt inte behövdes någon sås, köttet var tillräckligt saftigt i sig.
Det ska tydligen behöva vara den sista kvällen man får den allra bästa maten. Helt fantastisk!
Smaklökarna dansade och nu när jag skriver detta vätskar det sig återigen i munnen av minnet.
Priset för denna fantastiska lyxmåltid? 70 LE…
 
Efter maten hittade jag (vi) in i en liten affär med kryddor och téer. Jag hade redan innan resan bestämt att jag skulle köpa med mig lite saffran hem. Gick därifrån med 50g (vad ska jag göra med så mycket?). Blev även 100g kardemummakapslar och 100g av en blandning av olika pepparsorter som tydligen skulle vara väldigt god.
Sen köpte jag ett par sjalar i väskaffären (och fick en plånbok på köpet!) och en alabastersfinx hos Ahmed på Fake Museum.
Försäljarna ler igenkännande och hälsar översvallande när vi kliver in i butikerna. Den egyptiska charmen är rätt trevlig när den visar sig från rätt sida och i lagom mängd. Eller så är det ett spel för att öka försäljningen, men ärligt talat bryr jag mig inte. Priserna är låga och jag lämnar affärerna med en påse i handen och ett leende på läpparna!
Utanför sitter en kille som säger ”Beautiful eyes. I see. I love. Oh my.”. Det är så att man smälter. Komplimangerna man fått denna veckan lär nog räcka ett helt år, även om de flesta komplimanger består av busvisslingar och ord som skriks efter en för att man ska köpa något.
Igår, vid pyramiderna, fick jag höra ”Do you come from the Moon?”. Men just då hade jag bråttom åt andra hållet och fick aldrig höra hur raggningsrepliken slutade.
 
Nu är väskan i princip packad, allt får faktiskt plats och jag håller tummarna för att det inte blir någon övervikt.
Kl 12.55 imorrn hämtar transferbussen oss utanför hotellet och vid 17 lyfter planet. I alla fall om allt går som beräknat.
Hörde av en göteborgare som bor här på hotellet att det tydligen varit flygstrejk häromdagen. Hade ju varit väääääldigt jobbigt om man varit tvungen att stanna kvar.

Jag vill inte åka hem!!!
 
Sitter på balkongen och läser lite innan sängdags. Njuter av lugn saxofonmusik nerifrån baren när vi plötsligt inser att det är Winter Wonderland som spelas, och följs upp av White Christmas och A merry little christmas day. Det verkar vara en julskiva dom fått på. I Egypten. I oktober.
Funderar på om DJ:en har somnat…
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0