Egypten Söndag 7/10

Vaknade vid åtta. Lätt illamående och med huvudvärk. Någorlunda bakfull och uttorkad, men ont i magen gjorde det också. Dåligt magont, sånt som inte har med bakfylla att göra.
Drack en flaska vatten, tog en ipren, en panodil och startdosen på magmedicinen. Sov ett tag till och hoppades att medicinerna skulle bota den ack så förväntade turistdiarrén. Och det gjorde det faktiskt. Nästan iallafall.
Har ju dessutom ätit magbakterietabletter i flera dagar för att göra magen så stark som möjligt.
Framåt tiotiden började vi känna oss någorlunda som folk igen, iallafall såpass att vi kunde kravla oss ur sängarna, ur nattlinnet och i bikinin och sen ner till poolen.
Vi läste, solade och badade och tro det eller ej, men magvärken gick över till slut, iallafall för min del. Jenny var påverkad hela dagen tror jag.
Verkar som att Bifiform Travel gjorde sitt jobb och fixade till en stålmage åt mig!
 
 
Chips till lunch (igen. Vi har inte orkat fixa något ordentligt till lunch, dessutom är det alldeles för varmt för att orka äta något ordentligt)
 
Framåt eftermiddagen började vi känna oss pigga nog för att leta upp lite äventyr och tog gratisbussen från hotellet till stranden El Fanar, och den här gången hittade vi faktiskt stranden också.
Skymd bakom murar och buskage fanns en stig och en stentrappa ner till en liten strand och massor med solsängar.
Visade sig att stranden låg mellan fyren och krogen där vi satt igår kväll.
Röda havet har ljusblått vatten, lika varmt och skönt som i poolen men ändå avsvalkande. Och salt. Fick lite i munnen och fick nästan kväljningar, blä.
Spännande botten med lite koraller här och där, och fräcka fiskar som simmar runt under mig. Helt orädda.
Gulsvarta fiskar, silvriga fiskar med blåa stjärtar, svarta fiskar med röda tecken.
I massor! Gissa om jag längtar till snorklingsutflykten imorrn!
En hel dag i havet med cyklop och simfötter!
 
Efter att ha badat en stund i havet låg vi och solade (i skuggan). Strandvakterna, eller vad man nu ska kalla dom, tyckte att vi låg bäst där eftersom jag är blekrosa…
Dom retar mig för min hudfärg här nere, med glimten i ögat som tur är.
”White girl, with beautiful smile!” ”You are very white!” – Jo tack, jag vet.
Efter en stund i solen (skuggan) klev vi ner i havet igen. Det sved under mina fötter. Saltvatten och flipflopskavsårsblåsor är ingen bra kombination.
Sen när vi hade torkat så tog vi bussen tillbaks på hotellet och raka vägen in i duschen för att bli av med alla saltavlagringar.
 
Nu har vi hängt på balkongen en stund, och snart ska vi återigen ta oss till Il Mercato för middag.
Idag ska vi även lyckas ta ut lite kontanter (de 1400 LE jag hade med har nästan lyckats ta slut) samt titta och försöka shoppa lite.
Det är rea på Il Mercato just nu och dom har alla möjliga affärer med vanliga märken så vi kan nog alltid hitta någonting!
Nu: ett litet glas raspberry mojito för att bli lite pigg och komma i stämning inför kvällen.
Blir tidigt i säng idag dock. Kl 8 imorgon går bussen till snorklingen!!
 

 
Fick en trevlig och lugn kväll. Tittade i flera olika affärer utan att bli vare sig inryckt i affären eller påtvingad saker!
Sen råkade jag fastna hos en kille som gjorde glasflaskor med dekorationssand inuti. Sanden varierade i olika färger och han gjorde mönster av det.
Sanden blev till en kamel framför ett berg med en solnedgång bakom, sen skrev han mitt namn på insidan av glasflaskan.
Den blev rätt söt, men jag ville egentligen inte köpa den…
Sen ville han dessutom ha 450 LE för den (!!), vilket jag ansåg var helt utanför min prisklass. Föreslog 100 LE, men till slut blev det 200 LE, och då fick jag med en liten kamelflaska till.
Hyfsat nöjd med den prutningen ändå, även om det borde varit noll egyptiska pund och noll flaskor med sand i…
Sen gick vi och åt. Eftersom vi inte var så hungriga så gick vi in på McDonalds och köpte cheeseburgare. Smakade precis som hemma!
 
McDonald's
(lite fräckare arkitektur här än de svenska restaurangerna)
 
Starbucks har dom också!
 
Skojig personal hade dom där inne också. När man kom in genom dörren stod de i kassan och höll upp en stor röd skylt som det stod ”Can I help you?” på, och när vi hade köpt mat så ville dom att vi skrev i deras gästbok.
Haha, sköna killar.
Sen gick vi in i en Puma-affär, hittade ett par snygga skor för bara 300 LE och en söt rosa topp plus ett par badshorts, men dom var lite små.
Vi vågade oss även in i en liten inklämd affär som hette ”Fake Museum”, hehe
Det visade sig vara ett jättetrevligt ställe, en trevlig försäljare och en MASSA souvenier. En kattstaty, några vykort och några presenter fick det bli.
Blir nog säkert en tur till dit om det blir pengar över.
Sen återvände vi hem igen. Vid poolen var det musik och magdansuppvisning som vi tittade lite på från balkongen.
 
Imorgon ringer väckarklockan strax före sju, och då blir det till att äta en ”stadig” egyptisk frukost och sen spendera resten av dagen ute till havs! Yay!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0