Egypten Torsdag 11/10

Vaknar och skuttar ut i solen direkt. Passar på att ta vara på de sista timmarna i solen.
Äter frukost, lyxar till det med pannkakor med choklad igen, och någon slags mjuk kaka med chokladsmörkräm på. Åh, endast på semestern får man äta såna här godsaker till frukost!
Ett dopp i poolen och lite mer sol, sen en sväng igenom duschen och på med resekläderna. Hade tänkt åka i långbyxor, men inser till slut att det kommer bli alldeles för varmt. Så långbyxorna åker ner i handbagaget och shortsen får sitta kring mina höfter.
Har en känsla av att det inte kommer vara jättefint väder hemma i Sverige, så regnjacka och joggingskorna får också bo lättillgängligt.
Säger hejdå till handdukskillen (Khalem) och massagebiffen (Mido). Får ett brett leende av den sistnämnde, ett par mörka glittrande ögon och ett enkelt ”Have a safe flight!”
Varför kan det inte finnas någon med mörka glittrande ögon i Karlstad som väntar på mig när jag kommer hem? (Nu är jag ju till och med solbrun…)
 
Checkar ut från hotellet och sätter oss och väntar på transferbussen. Åker till flygplatsen, går igenom ett oräkneligt antal säkerhetskontroller, röntgenkontroller, passkontroller, utresevisumkontroll och kommer till slut fram till incheckningsdisken. Blir av med resväskan (ingen övervikt!!) och går igenom ytterligare en passkontroll och får en utresevisumstämpel i passet.
Tar oss in i gatehallen (heter det så?) och fixar lite lunch. En colaburk och en panpizzaslice för 70 LE. Jämför det med gårdagens festmåltid för samma pris… Samma extrema flygplatsprisökning här nere tydligen.
Träffar Jenny och Samuel (paret vi hängde med på Kairo-resan) och umgås med dom tills det är dags för påstigning.
 
Solnedgång över flygplatsen
 
En upplyftande iaktagelse: på flygplatsen i Sharm el Sheik jobbar det kvinnor!! Det är nog nästan de enda inhemska kvinnorna jag sett på hela semestern, förutom en kvinna som satt vid vägkanten och sålde smycken tillsammans med två småbarn för några dagar sedan.
 

 
Kl 21.30 – Flygplansfunderingar
Molnfritt. Stjärnorna lyser klart uppe i himlen. Ser dom inte lite större ut än vanligt? Planet flyger över en större stad (som skulle kunna vara Warszawa). Ett jämt, sövande sus hörs från motorerna och den förbipasserande iskalla luften.
Det är natt, allt är mörkt utom gatljusen nere på marken. Det ser ut som ett stort spindelnät, det lyser brandgult som om det vore ett daggtäckt nät i soluppgång.
Inte för att jag kan säga att jag sett många sådana, men jag föreställer mig att det ser ut så, och vackert är det.
En perfekt bakgrund för alldeles för djupa kvällsfunderingar, såna som min hjärna är så duktig på att förvilla sig bland. Men jag har inte så mycket att tänka på idag. Behöver ta en dag eller två för att smälta min semester. Sakna värmen och avslappningen. Att inte behöva passa tider och ha folk runt omkring som ställer krav på en.
Men snart är det måndag igen. Vardag i verkligheten.
Egypten skulle kunna ha varit en dröm om det inte vore för souvenirerna som kommer pryda mina hyllor.
Lite brunare, lite blondare.
 
Susar fram i 727 km/h 10 300 meter upp i luften, har motvind tydligen, och kanske uppförsbacke till och med, på nervägen flög vi i över 900 km/h. Utanför fönstret är det femtio minusgrader. Fascineras över hur ett flygplan egentligen kan flyga. En så stor och tung plåtbit. Hur får man den ens att lämna marken? Det är inte logiskt.
Om drygt en timme ska vi landa i Göteborg och sen är det ”bara” bilturen hem kvar.
En hemresa på ganska exakt 4000 kilometer.
Ska bli mysigt att få dela säng med katterna igen. Att få gosa ner sig bland mjuka kuddar, duntäcke, en spinnande Morgan och en mjölktrampande O’Malley.

 
Och till sist. En riktig turistbild.
Vi fick frågan "Are you sisters?" så ofta att det till slut nästan varit lättare att svara "Yes!" istället för "No, we're friends who work together."
 
Jag vet, magväska är inte så jäkla snyggt, men praktiskt och säkert.
/ Mvh Fröken Duktig =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0