Rapport från en blivande tandhygienist!

Jaha, då är man student igen då!
Två dagar har passerat, men i min hjärna känns det som fyra-fem stycken, och då har vi ändå inte pluggat särskilt mycket än.
Steget att gå från att springa runt på en djurklinik, ta blodprov, röntga, köra blodprov, söva patienter till att sitta stilla i en föreläsningssal känns jättestort.
Nästan konstigt att jag inte är mer rastlös än vad jag är...
Men, jag har iallafall varit (hyfsat) pigg på morgonen. Kommer i god tid till lektionsstart och trivs rätt bra med klassen. Även om det känns som att flera stycken inte riktigt tänkt till innan dom valt att plugga till tandhygienist.
 
Jag lämnar (iallafall tillfälligt) ett kvinnodominerat yrke för att byta till nästa kvinnodominerade yrke.
46 personer är vi i klassen för närvarande varav 3 stycken är killar...
Av de 43 tjejerna är det 5 stycken som heter Jessica varav jag då är en av dem.
Det är konstigt det där. Jag tycker inte att Jessica är ett särskilt vanligt namn.
Under hela min uppväxt vad jag den enda jag visste som hette Jessica, när jag började jobba på Solstaden var första gången jag fick umgås med en annan Jessica om dagarna.
Och så nu helt plötsligt är vi hur många som helst!
 
Klassen är dessutom indelad i mindre studiegrupper, så kallade "lärgruppper".
I min grupp är vi 6 tjejer. Hälften heter Jessica.
Så det är ju rätt lätt att lära sig namnen iallafall.
 
Som sagt så har vi inte plugga särskilt mycket än. Vi har mest haft information och introduktion de första dagarna. Fått träffa bibliotekarie, studentvägledare och sånt folk.
Ärligt talat, inte så himla skoj. Jag vill lära mig om tänder!
Men, första kursen vi läser handlar inte så mycket om just tänder.
Den handlar om lagar och regler, etik och moral, bara en massa svarta bokstäver på vita papper som man nästan glömmer bort så fort man läst dem.
I lärgrupperna ska vi göra tre grupparbeten och lämna in under dom kommande veckorna, där vi ska svara på lite olika frågor genom att studera alla lagtexter och sånt.
Men det blir nog rätt kul ändå, bara man kommer igång och får skriva lite. 
Senare i höst kommer vi läsa Odontologi 1 och Odontologi 2, och det är då det "riktiga" börjar.
Det är då vi ska lära oss muskler och skelett, blodkärl och nerver.
Och tydligen, innan den här terminen är slut, kommer vi ha börjat med kliniska övningar. Bland annat ska vi träna på att lägga bedövning på varandra... Läskigt!!
Och redan efter nyår ska vi ut på praktik.
Tyvärr får man inte önska praktikplats själv, men man blir iallafall tilldelad en plats så nära hemma som möjligt, så jag lär väl hamna i Karlstad iallafall, även om jag inte kommer få va hos min favorittandläkare. :(
 
Nu får det räcka för tillfället. Mer rapporter lär komma under veckan.
Sängen väntar. Imorgon börjar det på riktigt med föreläsningar hela dagen.
Men 8.30 - 16.30 är ju ändå en rätt skön dag.
Sovmorgon OCH sluta tidigt liksom!
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0