Säg NEJ till godis, snask, läsk och bakelser.

Så heter en tre månader lång sockerutmaning på Facebook.
Den startade den 15 januari och håller på till den 15 april.
Man sätter själv sina egna "gränser" för vad som är okej, men dom saker som nämst i rubriken är förbjudna.
 
Än så länge har jag inte utsatts för någon särskilt stor prövning.
Har promenerat förbi kakhyllorna i affären med lätthet. Sen har jag iofs bara varit och handlat en gång sedan den 15 januari, det kan ju ha lite med saken att göra.
 
Dom egna reglerna jag har lagt till att även glass är förbjudet. Sen är ju inte det en särskilt stor utmaning eftersom glass ändå inte är gott på vintern.
Sen har jag dom senaste veckorna/månaderna ätit mer knäckebröd och mackor med pålägg än vad jag har ätit lagad mat. Så det har jag även dragit ner på.
 
Sen sockerutmaningen började har jag ätit havregrynsgröt till frukost nästan varje morgon.
Det är helt stört att något jag tyckt varit äckligt hela livet plötsligt är gott.
Nu senast gjorde jag gröt på hälften havregryn och hälften rågflingor. Plus lite riven kokos, psylliumfrö, linfrön, pumpafrön och solrosfrön. S Å gott!
Toppade gröten med lite av mammas hemgjorda aroniasylt och "hasselnöts- och risdryck" från go green.
Kändes hur kroppen verkligen bombades full med antioxidanter och grejer. Eller så var det bara hjärnan som trodde att det var så.
 
Men, jag är positiv. :)
 
Till största delen iallafall. Idag har varit en sådär bra dag.
Den började bra. Jag tog bussen in till stan och var på besök på min praktikplats, fick träffa teamet jag ska följa och fick mitt schema.
Sen åkte jag hem, åt lunch i from av pyttipanna och kokt färsk broccoli.
Sen åkte jag till skogen med Elliott och tog en sväng med Märit och hundarna.
Mitt i promenaden började dagen gå åt skogen.
Fick ont i magen som tusan, först kändes det "bara" som håll, inte så konstigt eftersom jag precis ätit lunch.
Men sen var jag tvungen att ge upp och åka hem.
Kom hem och magen var verkligen i totalkrasch. No details necessary.
Ordnade upp sig lite efter en stund så jag tänkte att jag skulle utnyttja resten av min tvättid.
Gick ner och vad får jag se? Tvättmaskinerna och torktumlaren i full användning. På MIN tvättid.
Jag hatar det här jävla området. Jag vet inte hur många gånger jag blivit av med min tvättid trots att reglerna sitter uppe i källaren. En tvättid får inte övertas även om den som bokat inte kommer.
Gah!
Jag undrar hur många stulna tvättider det kommer ta innan jag tömmer tvättmaskinerna, slänger ut den blöta tvätten på golvet utanför och låser in min egen tvätt.
Idag var tydligen inte den dagen, jag gick upp och skrev en ilsken lapp istället.
Att dom tagit min tvättid och omedelbart skulle tömma sina maskiner.
Sen gick jag upp och satt i soffan och var irriterad.
 
Sen vaknade jag när klockan var sju... Hmm.
Så även om dom tömt maskinerna så fick jag ju ändå inte tillfälle att utnyttja min tid.
Särskilt inte som större delen av tvätten bestod av sängkläder och handdukar som tar tid både i maskinerna och i torktumlaren.
Snart flyttar jag och skaffar mig egen tvättmaskin och torktumlare...
 
Tog en promenad med hunden istället. Skönt med lite frisk luft, även om magen fortfarande gör lite ont och är väldigt orolig.
Det är nästan så att jag börjat fundera om det är något fel på min mage på riktigt, om jag egentligen skulle behöva beställa en tid till läkare för undersökning och prover och grejer.
Googlade lite och läste på om IBS och alla symptom som beskrevs där stämmer in på mig.
Ska googla lite till och se vad man gör åt det.
 
Snart ska jag sova igen. Jag är så sjukt trött så det är inte sant.
Imorgon får det bli plugg. Nästa vecka ska vi lämna in ett temaarbete som tandvårdens organisation. Lagom komplicerat...
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0