Bästaste hunden!

Var iväg och testade på sökträning idag med Elliott.
Vi har bara testat det någon enstaka gång i skogen och då med hjälp av synintryck och diverse hjälper. Idag gömde sig två personer inne på ett "industriområdet", med grushögar, silos, trappor och allt möjligt konstigt.
 
Intressant utsikt från ett av gömställena.
 
 
Jag satte på Elliott tjänstetecknet för första gången, men definitivt inte sista, och släppte honom fri. Har ju inte något kommando på uppletning av folk än, så jag småpratade lite och taggade upp honom med hjälp av rösten och då verkade han fatta att något var på gång. Han kopplade på nosen direkt och verkade hitta vittring från personerna och efter bara en liten stund hittade han Märit sittandes inuti en grön metallmackapär. Å då blev han så glad så! Fick godis och massor med beröm, och sen gick vi vidare för att leta upp person nummer 2, och det tog inte lång tid. Vi hade knappt lämnat Märits gömställe förrän Elliott verkade ha full koll på vart Linda gömde sig.
Mera godis och massor med beröm, och svansen den viftade som bara den!
 
Syns på den suddiga svansen hur nöjd Elliott blev med att lyckas med uppgiften!
 
 
Det är krångligt att hitta folk som sitter högt upp första gången man testar denna typ av sök.
 
 
Sedan fick han titta på när Märit skuttade uppför en gallertrappa och sen släppte jag honom för att han skulle följa efter och "hitta henne". I början studsade han runt nedanför och hade sig, men när jag visade honom på trappen så klättrade han upp där utan problem. Gallret som var på den nya nivån var lite halvläskigt men när belöningen dök upp så var han lika glad som vanligt. Trappen var dock inte lika rolig på nervägen, men det gick det med.
 
En till av utsikterna och den obligatoriska belöningen när man blir upphittad. Vad vore hundlivet utan korv?
 
Märit och Linda gömde sig några gånger till och det märktes att han började bli lite trött, men oj vad han jobbade på bra, och till slut hittade han dom alla gångerna! Så himla duktig kille!
Han var så mycket bättre på det än vad jag någonsin kunnat föreställa mig, vilken näsa han har! Helt underbart roligt! Jag vill träna sök igen! :)
 
 
Elliotts syster Ellen travar uppför en gallertrappa som om hon aldrig gjort annat.
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0