AstraZeneca

Jepps. Där var jag idag...
AstraZenecas djurförsöksanläggning (eller vad man nu ska kalla det) i Mölndal.
Ett ENORMT område. Massor med stora hus och korridorer som man kunde villa bort sig i.

På nått sätt lyckades jag släpa mig upp ur sängen halv sex imorse och tog mej iväg till skolan.
Vdi sju åkte bussen iväg... Först hade jag tänkt försöka sova med en gång, men bestämde mig för att läsa lite i en bok jag tagit med mej, men efter ett kapitel vart jag så sömnig så jag somnade och sov hela vägen till Mölndal nästan. Skönt med 1½ timmas extra sömn.
Sen kom vi till AZ, och under förmiddagen fick vi information om företaget och hur en djurtekniker arbetar. Sen vart det lunch, och efter lunchen var det rundvandring för att titta på djuren.

Först fick vi se möss och lära oss lite om hur man modifierar generna på dem, antingen genom att lägga till gener eller slå ut gener. Krångligt krångligt var det, men väldigt intressant att se att man kan styra hur musen ser ut/utvecklas/fungerar "bara" genom att plutta in en nanoliter nånting innan zygoten (ägg+spermie) hunnit börja dela sig... =)

Sen fick vi träffa ett par glada labradorer och en beagle som tyckte det var lite väl läskigt när det stod 20 personer utanför fönstret.
Eftersom jag inte vet vad som är hemligt och vad som inte är hemligt, så berättar jag inte hur hundarna var  "modifierade", men det var iallafall ingenting som orsakade något lidande eller smärta. Tvärtom gjorde det att undersökningarna som gjordes på dessa hundar gjordes mycket mycket lättare, än om de inte varit "modifierade".
Väldigt intressant att se.
Sen fick vi se en gris som dom hade också. Den skulle ingå i nått akutförsök, så den skulle sövas dagen därpå, grejsas med, och sen avlivas under narkosen, så den slapp vakna.

Efter rundturen var det fika och frågestund och sen var klockan helt plötsligt tre och det var dags att åka hem igen.
Denna vägen höll jag mig vaken och läste i min bok.

Nu har jag varit hemma ett tag och ska flytta undan alla möblerna för imorrn...

Vad jag hittar på imorrn berättar jag om imorrn, för än så länge har jag ingen planering. Förhoppningsvis får jag sova längre än till sju! Men dom borde väl inte råka välja tredje våningens mittendörr att börja med?? Hoppas hoppas hoppas!!
Antagligen ska dom ju i vilket fall som helst borra i betongväggar, så det vaknar jag ju av iallafall...


Kommentarer
polly

hua för djurförsök!!!!

2009-02-27 @ 07:27:08
URL: http://polly.webblogg.se/
Malin

Hejsan =)

Jag bara undrar om du vet vad det kostar sammanlagt under alla tre åren att studera till djursjukvårdare i skara. Funderar på att fortsätta efter min gymnasieutbildning och läsa där (läser till djursjukvårdare på gymnasiet nu) =)

Mvh Malin

2009-03-05 @ 21:09:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0