Billingsfors.

Nu är jag hemma hos mina föräldrar igen. Idag har jag en hel del att berätta, så förbered dig på ett långt inlägg.
(Kräsmagade kanske ska hoppa över den kursiverade texten i första stycket...Efter linjen är det säkert att läsa igen)

Imorse gick jag till skolan för att ha tand- och ögonövningar. Vi samlades i obduktionssalen (återigen en varning för kräsmagade). Övningarna på förmiddagen gick ut på att undersöka tänder, och skriva i en tandjournal på fynden vi hittade på "våra" tänder. Tänderna satt fast i ett rävhuvud, ett förvånansvärt fräscht sådant! Mitt rävhuvud var ganska tråkigt. Räven Evert, som jag döpte honom till, hade inte en endaste liten tandköttsficka, men några av framtänderna var lite slitna, det fattades lite tänder och på en tand hade han parodontit, med ganska ordentligt tillbakadraget käkben. Men i stort sett väldigt fina tänder för att vara en död gammal räv.
Sen fick vi skrapa bort tandsten (gjord av tippex) från låtsaständer i låtsasmunnar.
Sen fick vi dissekera ögon för att se alla underliga strukturer som vi läst om denna veckan. Väldigt intressant att se allt. Cornea och iris och linsen (väldigt fräck!!), och tapetum lucidum, en hinna i bakre delen av ögat som gör att man ser ögat som en reflex när man lyser på det. Intressant, men kladdigt.

Det kan inte vara lätt att umgås med oss djursjukvårdare, iallafall om jag ser till mig själv. Vad jag än gör så ser jag anatomiska strukturer och sjukdomssymptom och "hur skulle man behandlat detta om det varit en hund?".
Blir det alltid såhär när man läser sjukvård??

Sen gick jag hem för lunch. Utsvulten eftersom jag sovit för länge för att hinna äta frukost...
Blev lite ungspannkaka med bacon och lingosylt. HUR gott som helst!!

Under tiden jag var på väg hem från lunchen såg jag det underbaraste vårtecknet som finns!! GATSOPEN!!!
Jag älskar när gatorna blivit sopade, allt knastrande grus är borta och gatorna är mjuka som babyrumpor! Helt underbart! Då känns det verkligen som vintern är över. Idag har det dessutom nästan varit för varmt för att ha vinterjackan på sig!! =))

Efter lunch hade vi några fler övningar i tänder och ögon, men dom var inte äckliga. (beroende på vad man anser vara äckligt).
Vi fick först gå runt vid några stationer och sätta namn på olika tänder enligt det systemet när tänderna heter 101, 102, 201, 301, 401 och sådär. (Allt det där obegripliga som tandläkaren babblar om när man sitter i tandläkarstolen och oroar sig för hur många hål man har den här gången)
"Öhh, lite karies mellan 408 och 409... cremor dentis lingualt på insicieverna i uk. Rappakalja rappakalja"
MEN, nu är det inte lika mycket rappakalja längre! Nu har jag bara för dåligt minne för att komma ihåg vad tandläkaren sagt, hehe.
Vi fick röntga tänder (samma tänder som undersöktes i det kursiverade stycket). Jag röntgade parodontittanden, fast det var lite dåliga värden och för lång tid i fixen, för bilden blev way to mörk. Såg nästan ingenting. Men det viktigaste syntes iallafall...
Sen var det ögonövning, då en tjej i klassen hade med sig sina två rottisar (jättegulliga) som vi fick lysa i ögonen på och titta på iris och tapetum lucidum bland annat. Skojjigt!

Sen gick jag hem igen, packade ner en skrikande katt i sin bur och satte honom och mej själv i bilen.
Drivade in på McDonalds och köpte mej en kaffe och en cheeseburgare, killen i luckan frågade om det var jag eller katten som var hungrigast (eftersom han jamade som en galning, hehe).
På väg hem. Underbart väder för en gångs skull. Rent på vägarna. Inga väglusar. Solglasögonväder.

Åkte förbi Trestads Djurklinik och köpte lite kattmat, så klarar dom sig i några månader till... =) Lite Seniormat till gamlingen.

Sen kom jag äntligen hem till slut, och är helt slut i princip. Mycket information idag... Ska kanske fixa lite skolarbete senare om jag orkar.
Eller helt ägna mig åt tacochips, guacamole och tacoköttfärs! Gottigt!!

(Imorgon är det hemmamatch Färjestad - SAIK, så då lär jag uppdatera igen! Synd bara att jag inte kan dokumentera från ståplats, det hade varit underbart!!)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0