Egypten Måndag 8/10

Klev upp klockan sju och åt frukost. Packade ner badkläder, handdukar och solskyddskräm och hoppade på turbussen till Sharks Bay en timme senare.
Bussfärden var skumpig och åksjukeframkallande (värdelösa vägar här nere) men fram kom vi till slut och fick kliva ombord på båden Diavola som skulle ta oss ut till korallreven.
Tre olika rev skulle vi åka och snorkla runt vid.
 
Diavola.
Lägg märke till den hiskeligt branta landgången...
 
Det härliga gunget på sjön tog bort den kvardröjande åksjukan helt och hållet, och ljudet och lukten från motorbåten var nästan sövande.
Jag älskar att åka båt!
 
Vi fick sällskap av en havsörn.
 
 
Vågskum från båten och Tiran Island i bakgrunden
 
Framme vid revet fick vi vår utrustning; cyklop, snorkel och simfötter.
Ett stort kliv från akterdäck och så plumsade vi ner i det turkosa vattnet till en helt fantastisk värld.
Egypten är vita hus, brun sand och grönbruna palmer, men under ytan finns regnbågens alla färger!
Blåa fiskar, röda fiskar, orangea fiskar, gröna fiskar, papegojfiskar, fjärilsfiskar, clownfiskar, silvriga fiskar, randiga, fläckiga. Små, stora, långa, tjocka, söta och fula fiskar.
Och en fisk som både rosa, grön och blå.
Fiskar som simmar runt och gapar efter plankton.
Men ingen haj eller lejonfisk som tur var! Tyvärr ingen delfin heller.
Helt underbart var det.
Dök ner under ytan lite då och då och levde i fiskarnas värld. Så fint!
Och så korallerna. Vilken variation!
 
Ett av korallreven, där ett fartyg gått på grund för längesen.
 
Små många olika sorter, så små små byggstenar som blir så fint. Tyvärr fanns inga undervattenskameror att köpa på båten så jag kunde inte föreviga skönheten.
Mitt på dagen bjöds vi på lunchbuffè. Riktigt gott då magen hunnit bli sjukt hungrig efter allt simmande.
Snorklade en gång till efter lunch och kl 16 hade vi snorklat klart och båten återvände långsamt till Sharks Bay medans vi satt och njöt av den ljumma havsbrisen.
Saltvatten är häftigt, man flyter som en kork. Håret mår dock inte lika bra, kändes som ett skatbo innan jag kom in i duschen. Men nu är jag ren och fräsch igen!
Nu ska vi återigen till Il Mercato och äta middag och kanske handla lite…
 

 
Mat på Onions. Fick bröd till ”förrätt” precis som igår, men istället för smör som förra gången fick vi en tomatsalsa och tapenade till. Så gott!
Varmrätt: Spaghetti bolognese. Hade gått och varit sugen på det hela dagen. In kom en stor djup tallrik fylld med perfekt kokt spaghetti plus en skål med köttfärssås och en liten skål med riven parmesanost.
Jättegott och jättebilligt!! 40 LE.
När vi ätit oss så mätta så att vi nästan sprack (och då ”bara” ätit halva våra portioner) shoppade vi lite igen.
 
Fake Museum-försäljaren hälsade oss med ett glatt leende och ja, det blev ytterligare några egyptiska hundralappar spenderade där inne. Plus att han gav mig en handduk (160 LE) som jag tittat på men inte kunde bestämma mig för om jag ville ha eller inte, så jag fick den i present ”especially for you my friend” istället. Undrar hur stor hans vinstmarginal är egentligen…
Han vet i alla fall hur man får en kund att komma tillbaka.
Tittade lite i en väskaffär men hittade inte riktigt nått jag ville ha. Alla möjliga märkesväskor, fejk såklart, för nästan inga pengar alls. Men en massa mjuka sjalar hade dom, kanske får bli en sådan på onsdag.
 
Men nu är Kairoväskan är packad och om drygt två timmar går bussen!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0