Helt ointressant men ganska roligt ändå...

När jag var yngre gick Sabrina - tonårshäxan på tv. Ett av mina favoritprogram på den tiden.
 
I ett avsnitt skulle Sabrina och Harvey plugga tillsammans, men eftersom hon skulle vara barnvakt samtidigt (och det inte gick så bra) så kommer jag ihåg att Harvey väldigt många gånger upprepade "mitosis is...", det vill säga "mitos är...".
Då visste jag inte vad mitos är, men det vet jag idag.
Men nu är det ju inte ens det mitt inlägg skulle handla om. Utan upprepningar av en pluggfråga som det känns som att den aldrig kommer få något svar.
 
Och det är en sån del av en mening som snurrat runt i min skalle konstant hela helgen.
"Karies är en multifaktoriell sjukdom, beskriv..."
Och jag tror inte att uppgiften kommer få något svar ikväll heller, min hjärna känns stendöd.
 
Har varit på Ulvsby ikväll efter skolan, med Elliott och O'Malley.
Elliott har varit snorig hela helgen, och lite rinnig i ögonen, men blivit bättre nu verkar det som. Ville ändå ha honom kollad och veterinären tyckte inte heller att det var något mer som behövde göras för närvarande iallafall.
Skulle han bli sämre så får man ta tag i det då.
Hoppas bara att han kan få bli frisk. På lördag är det ju utställning, och är han fortfarande "sjuk" då så är det nog ingen större idé att åka dit.
 
O'Malley behövde också ett veterinärbesök.
För ett tag sedan upptäckte jag ett litet sår på ena kinden precis bakom där morrhåren fäster in. Såret var litet och såg ut att va på väg att läka, så jag tvättade av det och tänkte inte så mycket mer på det. Någon vecka senare såg jag att det fortfarande var pälslöst men läkt, men såg mer ut lite som en vårta än ett gammalt läkt sår.
Så häromdagen upptäckte jag att han fått ett likadant sår på andra sidan, precis på samma ställe, plus att det gamla såret var lite blodigt igen.
Och imorse upptäckte jag dessutom att han slickat upp ett sår på ena frambenet. (Hade ju jätteproblem för några år sedan med ett sår på det andra frambenet. Det såret höll han också på och slickade upp hela tiden, och det krävdes tratt och sårtvätt i tre veckor innan det läkt.)
Men, den här gången ska det tas på allvar ordentligt. Veteriären trodde på någon eosinofil historia (be mig inte förklara, för det kan jag inte utan att läsa på lite innan) så i nästa vecka ska han opereras och vävnaden ska skickas iväg på analys, så får vi se vad det blir av det sen.
 
Nu tror jag att jag faktiskt gjort mig förtjänt av lite popcorn eller nått.
Har till och med köpt tandtråd idag, för det ska man använda varje dag, särskilt när man plugga till tandhygienist. Då ska man även kunna visa folk hur tandtråd ska användas, så det är väl bäst att lära sig...
Tydligen måste man kunna borsta tänderna ordentligt också...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0