Bilskrälle.

Idag har jag varit på Helmia med bilen. Inte för att jag behövde det utan för att jag fått ett erbjudande om att kontrollera bilen inför besiktningen för 150:-.
Onödigt att betala en dyr besiktning för att hitta fel som måste åtgärdas så att man sen åker på en kostnad för ombesiktning också.
 
Så jag åkte dit och lämnade in bilen, under tiden bilen var där så promenerade jag och Elliott runt i stadsträdgården och kikade i typ en timme. Stadsträdgården är inte så stor så det blev några varv...
Men vi tränade lite sitt, lite ligg och en hel del kontakt. Mötte lite människor med barnvagn och spanade på några duvor som satt och åt vid ett fågelbord.
Kan meddela att jag var roligare än duvorna! Wihoo! :)
 
Sen fick jag sms om att bilen var klar så jag gick och hämtade den. Och det var en bra bil sa han, förutom på tre punkter.
 
1. Däcken var såpass nedslitna så att det bara va 3 mm mönsterdjup kvar på framdäcken och 5 mm på bakdäcken. Och genast misstänker jag att däcken inte var nästan splitternya när jag köpte bilen. För inte kan väl däcken bli så nedslitna om förra ägaren köpte nya däck i juni 2013?
 
2. Bromsen ligger an på vänster fram. Samma vänster fram som jag var inne och bytte en sprucken slang på för inte så längesen. Då sa dom att den kanske behöver fixas till, men inte inom den närmsta tiden. Nu behöver den tydligen fixas till.
 
3. Handbromsen funkar inte överhuvudtaget på höger bak. Laga handbroms är pilligt. Och dyrt.
 
Så den hade ju inte gått igenom besiktningen iallafall...
 
Fick ett kostnadsförslag för att fixa, laga, byta och smörja. Ett maxpris på 10.700:-
Tjoho! Det är ungefär så mycket jag kommer få i från CSN snart...
Handbromsen är dyrast att laga. Frambromsen inte så farligt dyr i sammanhanget. Däcken var inga billiga däck direkt, över 4000:- bara för dom inklusive montering och balansering.
Men mekanikern sa att däck kan man ju fixa på annat håll också och montering och balansering lär ju killen som balanserade mina bakdäck i höstas kunna göra. Han var bra mycket billigare än Helmia.
 
Här kan jag ju också tillägga att jag fortfarande inte haft råd att göra någon ordentligt service på bilen.
 
Så nu sitter jag och tittar på däck på olika hemsidor och ska snart ut på blocket och titta.
Vet inte vad som är bäst. Köpa splitternya vinterdäck eller köpa begagnade godkända vinterdäck bara för att använda dom här sista månaderna?
Det är ju dessutom snart sommar och dags för sommardäck. Men det har jag troligtvis fått tag på ändå, dom ska bara kollas så att dom är okej. :)
 
Sparkontot är tomt sedan länge.
Resurserna sinar, en dyr månadshyra på lägenheten gör inte saken bättre. En billig bostadsrätt hade varit nått. Eller kanske jag ska köpa mig ett hus ändå? Med ett hus skulle jag spara 3000 kronor i månaden på boendekostnader...
Men på nått sätt ordnar sig väl säkert det här också.
 


Kommentarer
Märit

JAAA! Köp ett hus. Å gissa vilket jag tycker ;)

Svar: Jag tror att jag har en liten aning om vilket hus du menar. :)
SweetPeach

2014-01-30 @ 17:14:25
URL: http://www.norsbo.eu


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0