Tyckte att det var dags för en lista igen.

1. Om du fick välja att leva i en TV-serie, vilken skulle du välja att leva i då?

Har lite svårt att välja eftersom mina favoritserier till stor del är ganska övernaturliga och kanske inte särskilt "lätta" att leva i. Jag väljer iallafall mellan Outlander, Förhäxad eller Stargate Atlantis. Men till slut väljer jag nog ändå Förhäxad, om jag fick vara en god häxa. :) (Eller Outlander om jag fick vara Claire och allt inte behövde bli så himla komplicerat...)

2. Vad ville du bli när du blev stor när du var barn?

Det första jag minns att jag ville bli var veterinär. Det förändrades nångång på högstadiet/gymnasiet när jag insåg vilken typ av betyg det krävde, och även om mina betyg kanske hade räckt så är jag ändå väldigt nöjd med att jag valde att bli djursjukskötare istället. Det är (enligt min uppfattning) roligare än att vara veterinär.

3. Vilken är din favoritdoft?
Det första jag tänkte på var liljekonvalj, så det får bli det. En Elliott som doftar fuktig skog är också väldigt mysigt.

4. Om du var en stor stenbumling, var skulle du vilja ligga still då?
På gränsen mellan en strand och en äng så långt som möjligt ifrån elektriskt ljus så att jag fick en fantastisk utsikt både dag- och nattetid.

5. Du får veta att jorden kommer gå under om tolv timmar. Vad gör du?
Talar om för alla jag älskar att jag älskar dom. Går en extra lång promenad i skogen med Elliott och sen tar jag nog med mig alla djuren hem till familjen och väntar. Finns inte så mycket man hinner göra på tolv timmar om allt ska sluta existera sen.

6. Vad tror du skulle vara annorlunda i ditt liv om du var av det motsatta könet?
Egentligen skulle jag vilja säga att inget skulle vara annorlunda, för könet är inte det som ska påverka vem man är. Och blyg kan man ju vara oavsett vilket kön man har, förhoppningsvis hade jag varit lika intresserad av djur och djursjukvård, läsa böcker och titta på film. "Tyvärr" kanske jag automatiskt hade tjänat mer pengar och varit ännu mer eftertraktad inom mitt yrke, om jag nu valt samma väg. 

7. Vilket är ditt favoritverktyg?
Hammaren. Jag vet inte varför, men ända sedan jag var liten har jag tyckt att det varit väldigt roligt att slå in spik i brädor. Det går inte fort och det kanske inte alltid blir så snyggt. Men kanske det är ett bra sätt att avreagera sig på utan att något vettigt tar skada. :)

8. Vad gör du om tio år?
Om tio år har jag precis fyllt 37 och jag vet ju vad jag "borde" ha uppnått. Skaffat familj och sådär. Jag skulle ju vilja ha en man i mitt liv iallafall. Just nu är jag lite ambivalent till det där med barn, tycker ärligt talat att dom är rätt läskiga och jag vet inte hur jag ska bete mig ihop med såna. Förhoppningsvis finns Elliott kvar i mitt liv och vi har nått många framgångar tillsammans och kanske har jag en hoffe till som förgyller mitt liv. Morgan finns troligtvis inte kvar, men O'Malley, Freja och kanske ett par katter till vore trevligt att ha. 
Jag jobbar med något jag trivs med, sen om det är djursjukvård eller humantandvård, eller både och, det har jag faktiskt ingen aning om i nuläget.

9. Vilken är din bästa danslåt?
Låtar som man kan sjunga med i under tiden man dansar. Tyvärr är ju den mesta musiken på klubbarna mest dunk-dunk-dunk som man bara kan stå och jucka till. Egentligen skulle jag vilja bli bra på att bugga eller nått så man kan dansa på nått lite roligare sätt än att bara stå still och trampa och slippa stå och åma sig.
90-talsmusik är iallafall bättre än det mesta som spelas idag (MVH Har blivit gammal så det var faktiskt bättre förr).

10. Om du var skitbra på att sy, vad skulle du sy då?
Allt! Toppar, tröjor, kjolar, gardiner, hund- och kattbäddar...

11. Hur skulle du hantera situationen om du vann typ 108 560 000 euro?
Om jag vann typ så mycket pengar skulle jag köpa ett stort hus, jag skulle betala av mina lån och köpa en bra och miljömedveten bil. Sen skulle jag sluta jobba, alternativt gå ner i tid och bara jobba för att jag tycker att det är roligt att ha något att göra. Jag skulle köpa alla möjliga träningsprylar och andra saker till Elliott, jag skulle köpa ett par raskatter och en himla massa tillbehör i form av klätterträd och liknande, mitt hem skulle bli kattifierat enligt konstens alla regler.
Jag skulle skänka pengar till mina vänner och till andra behövande, och sen skulle jag sätta in resten på banken så att jag kan leva på räntan.

12. Vad tycker du om ordet "hen"?
Jag tycker det är fantastiskt. För det första för alla de personer som faktiskt inte förknippar sig själva med vare sig han eller hon. Dessutom är det jättesmidigt att använda när man faktiskt inte vet könet på den man menar istället för att skriva "hon eller han" hela tiden.

13. Vilket är ditt bästa recept och varför?
Jag vet inte, jag har många bra recept och kan inte riktigt välja ett. Det är ju så beroende på om man menar ett recept på mat eller efterrätt eller fikabröd. Har ett recept på morotssoppa som är jättegott, och havrerutor med nougat, och en moussetårta med någon slags chokladbotten för att inte tala om receptet på skrädmjölsdrömmar eller mammas recept på mjuk pepparkaka, paradisäppelgelé och äpplesaft.

14. Vad tycker du om köttkonsumtion?
Med tanke på att jag mer och mer börjar luta åt det vegetariska hållet så tycker jag inte att det är så bra. Ofta har djuren det rätt eländigt, och för att möta våra krav måste dom växa fort men på minimalt med plats och sen transporteras som ofta för långt och slaktas på löpande band.
Kött har en alldeles för självklar plats på matbordet och jag önskar att fler ifrågasatte djurhållningen och minskade sin köttkonsumtion. Samtidigt är jag inte någon sån person som vill eller försöker tjata på andra för att de ska förändras, folk får ta eget ansvar över sina beslut. Men jag tycker väl att ett steg på vägen vore att djurhållningen anpassades efter djurens behov och inte efter konsumentens och att all djurhållning blev ekologisk och fri från antibiotika och andra läkemedel (förutom då djuret faktiskt behöver det förståss).

15. Är du beroende av något?
Skulle vara choklad då. Å fetaost. Å mysstunder med katterna och Elliott.

16. Vilken musik triggar din nostalgiska sida mest och varför?
Pandora. För att hon är Pandora och för att när jag var liten var jag helt övertygad om att hon och jag var släkt. På långt håll, men ändå släkt. Hennes musik gör mig så glad och uppåt och jag borde verkligen lyssna på henne oftare!

18. Har du något riktigt bra husmorstips?
Sockrad saft + ättika + en droppe diskmedel = världens bästa drunkningsfälla för äckliga bananflugor.

19. Finns det någon reklam du tycker är bra?
ICA-reklamen är rolig för det mesta, all annan reklam är irriterande skräp, framförallt den "adresserade" reklamen som man får i postlådan även fast man egentligen inte vill ha den. 

20. Är du lik dig nu, som du var när du var barn?
Ja jag tror det. Samma ögon, samma stora (men friska och funktionella) tänder, samma långa, lockiga, ostyriga hår. Lite smalare och mer avlång kanske. I princip samma personlighet även om min självkänsla har växt dom senaste åren.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0