Rallylydnadskurs och Skönheten & Odjuret

En helg i full fart efter en vecka i lika full fart!
 
Skrev ju lite i förra inlägget om vad jag skulle göra i helgen, men det krävs väl ändå en liten resultatsrapportering eller vad man ska kalla det.
Kursen gick jättebra. I början kändes den väldigt basic för mig, men kanske inte så konstigt eftersom jag redan kan alla skyltarna i nybörjarklass, jag vet hur momenten ser ut och jag har i huvudsak alla reglerna klara för mig.
Det hade inte dom andra.
Majoriteten av dom andra som var med på kursen var sådana som tidigare både tränat och tävlat vanlig lydnad med sina hundar. Så bara att förstå att man får prata hur mycket man vill och ge hur många kommandon som helst verkade vara lite småsvårt. Och även var man ska göra av kopplet när man tävlar. Hehe.
Så på så vis kanske det var bra att jag redan har tävlat till och med, jag behöver inte lära mig särskilt mycket nytt.
På fredagskvällen var det teori och vi fick även en uppgift att tänka på tills dagen efter, då vi skulle bygga några kortare kombinationer med 5-6 skyltar där huvudfokus låg på fyra olika saker.
1) Följa händer (handtarget)
2) Bakdelskontroll
3) Gå nära föraren
4) Hitta och hålla positioner.
 
Jag och en tjej till fick nummer 1.
Så på lördagen fick vi planera vilka kombinationer vi skulle göra, sen fick vi gå ut och bygga upp dom och sen testa allas små banor med våra hundar.
Det var jätteroligt och det gick riktigt bra för Elliott. Han va lite ofokuserad i början, men det blev bättre och bättre. Insåg efter ett tag att det var väldigt skönt att ha skyltar att träna efter och att det är väldigt bra att köra ett par skyltar och bryta och belöna och sen fortsätta.
Tanken har ju varit sådan tidigare också, men det kanske inte alltid blivit så. Mest för att jag inte har några egna skyltar utan bara hittar på i huvudet vilka moment jag ska träna. Och då är det väldigt lätt att glömma bort vissa moment och bara köra "dom gamla vanliga".
 
Sen tog vi en liten paus och fick en banskiss över en tävlingsbana som vi skulle få bygga och testa sedan. Det var också väldigt kul, framför allt att bygga banan. Det var krångligare än jag trott, och då var nog jag ändå den som hade mest koll av deltagarna.
Banan var rolig, det var både spiral och slalom med och ganska många moment i spring-tempo. Något som blev lite extra spännande tack vare en regnig förmiddag med halkiga löv som resultat.
Gick banan och Elliott var jätteduktig. Dock rev han några koner i spiralen. Både för att jag gick lite för tätt inpå dem och inte gav honom så mycket utrymme som han behövt, men också för att jag nog insåg att vi nog inte egentligen tränat så mycket på bakdelskontroll i rörelse på det viset. Svängar på stället och sådär har vi tränat mestadels på.
Så det blev en hel del tips och råd till slut, så nu har jag lite uppskrivet inför kommande träningar.
Extra roligt är att det finns chans att det kan bli en träningsgrupp av det här och det är ju extra kul att va ett gäng som kan träna ihop och titta på en medans man tränar så dom kan se sånt man själv inte ser.
 
Och idag då, så har jag varit i Säffle. Började dagen med en kort sovmorgon, den häringa tidsomställningen var rätt trevlig!
Sen åkte jag ut i skogen med Elliott och vi tog en sväng på Sörmon. Han skötte sig väldigt fint, kom när jag ropade och hittade inget äckligt bajs nånstans att äta till mellanmål, han nöjde sig med godiset som jag hade med i mina fickor.
När vi nästan var tillbaks vid bilen dök det upp en människa med två labradorer. Elliott var ute i skogen på andra sidan vägen och jag ropade på honom, han vände direkt och kom in till mig utan att bry sig om dom andra hundarna. Wihoo!
Sen visade det sig att hen skulle åt samma håll som mig vilket Elliott verkade tycka va rätt skumt då dom gick en bit bakom oss hela tiden. Men för det mesta så släppte han fokus på dom och höll fokus på mig istället.
Kontaktträning is da shit.
 
Sen åkte jag vidare till Säffle och mötte upp resten av familjen, vi åt lite lunch (eller ganska mycket om jag ska vara ärlig, jag blev proppmätt).
Och sen gick vi in på SäffleOperan och tittade på Skönheten och Odjuret.
Jag tror att jag hade väldigt höga förväntningar på föreställningen, mest för att jag älskar filmen så himla mycket, och dom flesta förväntningarna uppfylldes.
Fin sång och musik så klart, även fast det tog ett tag för mig att inse att texterna i film- och musikalversionerna skiljer sig något. Bra skådespelare och ett bra gjort Odjur.
Det enda som egentligen irriterade mig var den hemskt fula peruken som Prinsen hade efter att han blivit återförvandlad till prins igen.Såg mer ut som en vit domarperuk än håret på en ung fransman...
Men ja ja, Skönheten och Odjuret är alltid Skönheten och Odjuret och den nostalgiska och lyckliga känsla jag får av att se på dem är helt fantastisk!
 
 
Nu är det dags att sova. Imorgon är det skola igen! (oh no...)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0