Pannacotta.

"Ekströms Fresta Pannacotta" Mix för 4 portioner. Pris där jag köpte den 13,90

Tyckte det verkade enkelt och gott med lite pannacotta. Mixen innehåller även bärsås.

Näringsinnehåll per 1,5 dl färdig pannacotta (1 portion)
Energi: 340 kcal
Protein 3g
Kolhydrater 21g
Fett 27g


Utlåtande pannacotta. Tyckte att den var ganska god, den stelnade bra och hade bra konsistens. Kunde dock ha smakat lite mer. Man såg vaniljkorn i pannacottan men det hade inte varit dålig med lite mer vaniljsmak på den. Kändes på så sätt lite "tunn". Det står på paketet att man ska ha 3 dl grädde och 2 dl mjölk. Följ inte det receptet. Pannacotta är mycket godare med bara, dvs 5 dl, grädde.
Utlåtande bärsås. Fattar inte riktigt vitsen med att ha sås med. Såsen smakar ingenting förutom socker... Lite tråkigt. Mycket bättre att köpa med ett paket hallon eller nått och göra egen sås. Dessutom blir det lite nyttigare efter som såsen nästan bara innehåller socker och stärkelse = kolhydrater.

Totalt omdöme. Godare och precis lika enkelt att göra egen pannacotta och inte mycket dyrare.

Recept på Hemmagjord Pannacotta.
2 gelatinblad
5 dl Kelda mellangrädde
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Lägg gelatinet i kallt vatten i 5 min.
Vispa ihop grädde och strösocker i en kastrull. Låt koka upp, ta kastrullen från värmen.
Ta upp gelatinet, rör ner i gräddblandningen så det smälter. 
Rör i vaniljsocker.
Häll i små koppar eller glas.
Låt stelna i kylen minst 5 timmar eller till nästa dag. Servera direkt ur kopparna.

5 timmar vet jag inte riktigt om det tar... Testa efter en timme och se om det är lagom. Pannacotta ska dallra litelite grann. Men inte lika mycket som jello.
Dock är pannacotta bäst om man gör det dagen innan.

För att få lite extra smak kan man testa lite olika "tillsatser". Till exempel kaffepulver, kakaopulver, någon likör man tycker är god, jordgubbssaft eller liknande. Hur mycket man tar beror på hur mycket smak man vill ha.
Har man någon söt likör eller saft eller sånt så bör man minska ner på sockret till 0,25-0,5 dl annars blir det väldigt sött.

Smaklig efterrätt!
Nu ska jag försöka ta mej ut i stormen på Skaraslätten för att få lite luft iallafall...

Denna "reklam" är inte sponsad och tur är väl det... För Ekströms iallafall ;)


Kommentarer
lovisa

kanske man skulle prova nångång!

2008-02-22 @ 17:31:57
URL: http://bylovisa.blogg.se
Sweet 16´s blogg

låter otroligt smarrigt, ska pröva de ngn gång kanske :) lycka till i blåsvärdret :) säg gärna va du tycker om min dagens outfit, då blir jag glad :), ha de bra!

2008-02-22 @ 17:39:09
URL: http://performance.blogg.se
Alexandra

hehe. jag tror jag hade misslyckats med att göra dte.. jag kan inte göra mat :S lite tråkigt...

2008-02-22 @ 17:39:42
URL: http://triquetra.blogg.se
Alexandra

stella brukar inte va åksjuk heller, men det är när hon sitter själv hon blir det verkar det som :( Ja visst är hon underbar =) Ska nog hålla ett litet öga på din blogg. Du verkar intressant!

2008-02-22 @ 18:12:33
URL: http://triquetra.blogg.se
Linda

Tror jag provar ditt riktiga recept istället!
Men riktiga hallon till!
Tack för receptet!

Håll i dig där ute i blåsten...
här blåser och regnar det också!!

2008-02-22 @ 18:13:38
URL: http://www.fetmaoperation.blogg.se
Maria

mmm låter gott. Jag har själv försökt göra en gång men den stelnade inte, sen har jag inte vågat ge mig på det igen.

Duktig du är med stegräknandet!

Ha en trevlig fredagskväll!

2008-02-22 @ 21:41:51
URL: http://ijafia.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0