Gosdag!

Idag har vi haft en heldag för att "gosa" med exotiska djur ute på ett naturbruksgymnasium i/utanför Töreboda... =)

Först ut var en massa små gnagare; råttor, möss, gerbiler, degusar, marsvin, chinchillor och kaniner.
Mössen var lite läskiga, för det var bebismöss som stack iväg så fort man råkade släppa svansen. Råttan vi fick träffa var jättemysig, en sån där tamråtta som trivs jättebra i nåns hand.
Gerbilerna och degusarna var också ganska småmysiga. Chincillorna var också mysiga, och vilken päls!! Helt fantastisk mjuk!
Marsvinena va ENORMA, nästan på gränsen till feta. Men mysiga var dom iallafall med sina kuttrande djur.
Kaninerna var också mysiga, nästan så att man vill ha en. Jag fick hålla en vädurskanin. <3

Sen vare lunchdags. En ihopakokad sallad gjort på halvfabrikat, hehe. Färdigsallad, fetaost, babymorötter från mcdonalds, stekta champinjoner och stekt kyckling. Jättemumsigt!!

Efter lunch var det reptil-dags!! Hu!! Hehe, men det var rätt roligt faktiskt.
Först fick vi träffa två ettåriga landsköldpaddor som fortfarande var ganska små, typ i storlek som ett halvt mjölkpaket. Tydligen kommer honan när hon är vuxen väga närmare 35 kg och hanen 15 kg.
Två vattensköldpaddor fick vi också träffa. Dom var lite äckligare, för dom hade klor och en rakbladsvass "näbb" som dom inte var rädda för att använda. Tror dock ingen lyckades bli biten idag...
Sen fick vi träffa en dabbagam, en slags ödla. Den var fräck. Platt i kroppen, grönsvart och kändes som ett torrt gammalt skrynkligt ansikte. Och på svansen hade den små vassa taggar som den tydligen skulle ha för att slåss med. Men han var snäll mot oss.
En Leopardgecko fick vi också träffa. Den var prickig, och om man höll den mot ljuset kunde man se rakt igenom hela kroppen... hehe...
Sen kom ORMARNA! Huga. Man det var ännu fräckare än sköldpaddorna. Två majsormar och en annan orm som fick slingra sig runt på armarna på en. Rikigt coolt. Och dom var alldeles varma och mjuka, inte alls som dom ser ut att vara... =)

Sist men inte minst fick vi träffa brevduvorna, och jag fick ära att hålla i en!
Lite kul, när man har haft vanliga duvor hemma i trädgården som äter ur handen och så träffar man dessa välhanterade brevduvor som tycker att det är ganska okej att sitta (iofs fasthållen) i min hand. Dock så tyckte hon att det var en väldigt bra idé att bajsa i min hand.. Det var inte så fräscht. Men söt var hon!

Sen var dagen slut så då åkte vi hem igen.

Nu sitter jag och funderar på om jag ska göra nått mer idag, eller om jag ska gå och lägga mej...
All aktivitet och adrenalinpåslag från alla konstiga djur har gjort mig helt utmattad...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0