Kattetologi.

Igår hade vi en föreläsning i Kattetologi med en gästföreläsare som heter Karina Dillon, en djursjukvårdare från Danmark.
Föreläsningen tog hon på engelska (och tur var väl det, hehe).

Och den var så SJUKT intressant.
Jag satt framåtlutad hela dagen och bara sög in allt hon sa.
Och grejer har det ju hänt också. Jag har ställt ut en extra vattenskål. Och jag ska troligen köpa en aktiveringsboll nån dag... =)

Hon är definitivt en förebild! Jag önskar att jag vore hälften så duktig som hon!
På "hennes" klinik hade dom dessutom kattungekurser (jämförbart med brukshundsklubbarnas valpkurser i princip), där nyblivna kattägare, eller folk som snart skulle skaffa katt fick komma och lyssna på henne när hon berättade om katters beteende.
När man skaffar en katt får man ju en katt, inte en liten hund. Katter och hundar har inget gemensamt kroppsspråk över huvud taget!

Fick bland annat lära mig att en katt som rullar runt på rygg och visar upp magen söker social kontakt, men den vill inte bli klappad på magen. Den vill få tid att ställa sig upp först, sen kan man klia den i nacken eller nått.

Och en katt är alltid en katt. Klösa är naturligt, så vill du inte ha sofforna sönderklösta är det bästa att skaffa ett eller flera klösträd. Och dom ska inte stå undangömda i hörnen. Katterna vill ha klösträden där det rör sig mycket folk/katter, eftersom det är där deras revirmarkering syns bäst.

Och om man ska skaffa kattunge och inte har någon katt innan är det bäst att skaffa två kattungar, gärna syskon från samma kull, eftersom dom har starkast band.
Även om man redan har en katt är det bättre att skaffa två, speciellt om den andra katten är en äldre katt. Äldre katter brukar oftast tycka att kattungar är pest nämligen.

Dessutom gav hon tips på hur man kunde se om ens katter ansåg sig vara i samma "flock". Katter har ju inte flockar och är inte flockdjur (förutom lejon), men det är lättast att tänka så.
Om katterna tvättar varandra och hälsar på varandra genom att stryka sig mot varandra anser de sig tillhöra samma grupp.
Om de ligger på samma ställe och tittar på varandra tillhör de samma grupp. Men om de ligger på samma ställe, men verkar gömma sig för varandra (tittar bort från den andra katten hela tiden) så tillhör de inte samma grupp, då råkar båda katterna bara vilja ligga där för att det är mysigt att ligga där. (Karina Dillon sa detta speciellt om såna där elementsängar).

Under denna föreläsningen insåg jag det jag egentligen vetat hela tiden. Morgan och Bullen anser sig inte tillhöra samma grupp. De varken tvättar eller stryker. (hehe =D) De ligger aldrig nånsin på samma ställe över huvud taget. Och om Bullen ligger på ett ställe håller sig Morgan därifrån som för att respektera Bullens "sovrevir" och tvärtom....

Och med ens insåg jag att nästa gång jag skaffar katt, kommer det bli två stycken... Så det blir till att spara en massa pengar...


Kommentarer
brander

Hej !

Skulla du vilja ge mej lite råd om hur jag ska göra, du verkar ju veta rätt mycket om katter :)

Jag har redan en fullvuxen katt, Nisse. Men jag vill skaffa en liten kattunge nu.. Men är rädd för att Nisse inte ska tillåta det. Det hände nämligen när jag var liten och familjens vuxna katt vart jättekonstig och aggresiv när vi skaffade 2 kattungar, det gick så långt vi lära avliva honom.. Tror du att det är stor risk att det kan hända samma sak nu "/ ?

2010-11-10 @ 22:02:39
URL: http://branderof.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0