Näringslära.

Det som står i detta inlägget skulle egentligen legat i förra inlägget, men det blev lite längre än jag tänkt mig, så det får äran att få ett eget inlägg!



Blir lite irriterad över alla kolhydrater. Alla VET att katter är köttätare, och endast köttätare. De behöver bara gräs nån gång då och då för att magen ska må bra... Som "bulkmedel". Men trots det envisas alla torrfoder med att innehålla i många fall minst 30% kolhydrater. Helt sjukt!!

Vore det inte så krångligt skulle jag lätt gå över till BARF. Men just nu finns inte den tiden.

Kolhydraterna är på väg ur tiden känns det som... Tallriksmodellen och dess rekomendationer ifrågasätts, fler och fler upptäcker hur bra de faktiskt mår när de inte äter en massa kolhydrater.
Så även jag.
Nu har jag inte lyckats ta mig ifrån kolhyraterna helt, eftersom jag är ett kak- och chokladmonster utan dess like, men det går bättre och bättre för varje dag. Förutom den där tiden i månaden då man bara måååste ha godis... Hehe...

Se det så här!
Frukost.
Erkänn, hur gott är havregrynsgröt egentligen? Eller torra rostmackor? Inte alls!!
Hur gott är ägg och bacon? Eller fil med frön? Eller turkisk yoghurt med hallon? Eller avocado med skagenröra? Jättegott!! Dessutom blir man mätt PÅ RIKTIGT. Ingen chans att jag är mätt och glad ända fram till lunch på äcklig gröt.

Lunch.
Man tvingar i sig pasta, ris eller potatis, för att man ska. Det är så det alltid har varit. Det är tallriksmodellen.
Det är mycket godare att skippa det. Byta ut det mot broccoli och blomkål kanske, eller en vitkålssallad, eller cole slaw. Med lax och massa fetaost, eller kyckling med massa mozzarella, eller köttfärsbiffar med fetaost inuti?

Mellanmål, är ett minne blott. Mellanmål behövs inte. Du är mätt och glad ändå. Utan kolhydrater är blodsockret mer stabilt eftersom det är fett och proteiner som bryts ner och inte en massa socker.
Inga sockerdalar längre.

Man behöver faktiskt inte trycka i sig föda sex gånger om dagen. Frukost, Lunch och Middag är fullt tillräckligt. Men många tycker inte att det är sant.
Många säger att kolhydrater är nödvändigt eftersom hjärnans bränsle är glukos.
Jaa, det är sant.
Men vet du vad. Hur man än försöker kommer man aldrig helt komma ifrån kolhydrater. Väldigt mycket innehåller kolhydrater, men i väldigt låg mängd.
Dessutom kan levern, utan större besvär, tillverka glukos från det fett och protein som vi äter. Då tillverkar levern dessutom precis så mycket glukos som behövs. Vilket leder till att inga sockeröverskott omvandlas till fett och landar på rumpan, höfterna och magen.

Jag vet vad jag väljer.


.... fast det var inte riktigt meningen att detta inlägget skulle bli så långt... är tydligen mer engagerad än jag trodde...


Kommentarer
Alexandra

Man ska aldrig äta för mycket av något. oavsett om det är kolhydrater eller kött. Inget är bra när det är för mycket . =)

2009-03-10 @ 14:31:03
URL: http://triquetra.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0