Svarar.

En del brukar ju skriva såna där Svarar-inlägg, och nu gör jag också ett sånt. Det är en fråga som ju faktiskt kan vara av intresse för rätt många, och då är det ju jobbigt att sitta och läsa i kommentarerna. (Även om dom inte är så många...)

Ellen skrev:
Hej.
Jag följer din blogg och du skriver så bra, fortsätt med det =)
Visst jobbar du på en djurklinik? Hur är det att jobba på en mindre djurklinik jämfört med ett djursjukhus? Tycker du det är tråkigt att jobba på ett mindre ställe där det inte finns någon stationärvårdsavdelning? Finns det mycket att göra på ett litet ställe? Hur kan en dag se ut på ditt jobb? vad har du för arbetsuppgifter?
tacksam för svar till en tjej som också vill jobba med djur.

Jessica svarar:
Tack så mycket :)
Japp, jag jobbar på en djurklinik. Just nu är det en hyfsat stor version, med cirka sex veterinärer på plats dagligen, men jag har tidigare jobbat/praktiserat på andra kliniker som varit mindre, och jag har även praktiserat på ett djursjukhus, för ca 2 år sedan.
Jag tycker att det är rätt "mysigt" att jobba på en liten klinik.
Det blir lite mer personligt, eller hur man ska uttrycka det. Alla som jobbar på stället känner varandra och man pratar och skrattar och har roligt. Ofta när man är på en liten mindre klinik så jobbar man överallt på stället. Vissa dagar är man på operation, andra dagar på mottagningen och andra dagar sitter man i receptionen och svarar i telefon.
När man är på ett djursjukhus brukar man oftare vara inriktad mot antingen mottagning, operation eller stationärvårdsavdelning. Och då lär man känna dom som arbetar på samma avdelning ganska väl, medans andra kanske är mer bara bekanta. Men det beror så klart på hur pass stort djursjukhuset är.

Stället jag är på nu har en stationärvårdsavdelning under utveckling skulle man väl kunna säga, och det är roligt. Det händer saker hela tiden!
Ofta är det mycket att göra oavsett hur stor eller liten klinik man är på. Det är blodprov som ska tas, öron som ska göras rent, mediciner och dropp som ska förberedas, röntgenbilder som ska tas, djur som ska sövas, tandsten som ska tas, förberedas inför operation, assistera veterinären under operation, djurs om ska tas om hand om efter operation, m.m m.m
Det går i ett, men det är ett riktigt roligt jobb!

Mina dagar är ser väldigt olika ut beroende på vilken avdelning jag jobbar på.
Jobbar jag på operation börjar dagen med att alla djur som ska opereras under dagen tas in.
Sedan sövs och förbereds dom i tur och ordning, och sedan passar man dom efter operationen under tiden som dom vaknar, och när djuren är pigga igen, och eftermiddagen börjar närma sig brukar det bli dags att lämna hem djuren till ägarna igen.
Jobbar jag på mottagningen så assisterar jag veterinärerna som finns där. Då vet man aldrig vad som kommer hända, men vanligtvis är det kanyler som ska läggas, blodprov som ska tas, man ger lugnande inför diverse undersökningar, och tar röntgenbilder om veterinären vill ha några sådana.
Jobbar jag på vårdavdelningen/stationärvårdsavdelningen har jag hand om de djur som är sjuka och kommer in över dagen för behandling. Djuren kommer alltid till mottagningen först där de går igenom de första undersökningarna, och sen kommer dom vidare till mig för att få dropp, mediciner och eventuellt andra mindre undersökningar som blodtrycksmätning eller så.
Sen så är jag även lite extrautbildad inom tandvård, så en dag i veckan har jag egna tandstenspatienter. Då kommer ett litet gäng hundar och katter in, jag söver dem och tar bort tandstenen samt polerar tänderna efteråt så att emaljen blir slät och fin, sen när de är färdiga och vakna lämnar jag hem dom till djurägarna med instruktioner om tandborstning, för att se till att hålla kattens och hundens mun i gott skick!

Att bli djursjukvårdare, eller rättare sagt legitimerad djursjuksköterska som jag ju faktiskt är nu, är nog ett av de bästa valen jag gjort i mitt liv.
Jag trivs jättebra med mitt yrke och mina arbetskamrater.
Sen har man ju alltid vissa dåliga dagar där inget verkar stämma, men vilket yrke har inte det?


Kommentarer
Greta

Hej!

Vad roligt att läsa sin blogg! :)

Själv står jag i valet och kvalet om jagska välja djussjukvårdarutbildningen i Skara eller satsa 5,5 år på veterinär i Uppsala...svåååååårt val

Hur upplever du skillnaden mellan de två yrkena? Fördelar? Nackdelar? Gissar atty du har viss insyn även i veterinärernas jobb.

Ha det bra och lycka till med jobbet!

Mvh

Greta



p.s. Underbart fina kissar!! :) d.s.

2011-01-02 @ 11:19:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0