Det ordnar sig

Igår hade vi tandläkaren hos oss igen.
Elva patienter.
Förvånansvärt smidigt.
Inget krångel nånstans.
Alla tänder kom ut som dom skulle och alla patienter vaknade som dom skulle och mådde bra när dom gick hem.

Sist på patientlistan stod jag själv. Stygntagning, eftersom dom inte lossnat själv (jag har dragit lite i dom men det gör ju jätteont i tandköttet när man rycker i stygn som sitter fast i det).
Dessutom fick jag lust att ta postop-röntgen, för att se hur det ser ut nu när det inte finns några tänder kvar därbak, och för att se om vi kunde se anledningen till att jag fortfarande är lite bortdomnad på ena sidan.

Så sagt och gjort.
Jag bestämde dessutom att jag skulle testa Xylocainsprayen.
En lokalbedövande spray som vi vanligtvis använder i kattsvalg när dom ska intuberas.
Kan berätta att den verkar sjukt fort och sjukt bra, blev nästan bedövad i hela munnen trots att vi bara sprayade en gång på varje sida.
Kan också berätta att jag förstår varför katterna viftar så med tungan trots att dom är sövda när man sprayar det i dom.
Det smakar apäckligt. Nån slags sötbesk stark smak. Som att spraya gammal unken parfym i munnen.
Inte konstigt när innehållsförteckningen berättar att 95% är ren etanol.
Tur att jag cyklar hem ifrån jobbet...

Iallafall.
Sen röntgade vi.
Första röntgenbilden tog vi på vänster sida, sidan där bortdomningen sitter.
Och förklaringen fick vi.
Visdomstanden satt precis emot, nästan, till och med, inuti mandibularkanalen. Den lilla tunnelliknande strukturen där nerver och blodkärl tar sig fram.
Inte så konstigt att nerven är ledsen.
Men känseln kommer komma tillbaks.
Såsmåningom.
Fick förklarat för mig att läkningsprocessen kan ta upp till ett år.
Först känns det bara bortdomnat. Sen kommer nerven, istället för att inte ha fattat nånting, fatta alldeles för mycket, och det kommer kännas som ilningar, överstimulans, eller hur man nu ska beskriva det.
I det stadiet är jag iallafall nu.
Så nu ska nerven bara komma ihåg hur det var man skulle bete sig som en normal nerv... :)

Sen röntgade vi andra sidan.
Placerade sensorn, riktade in kameran, tryckte på knappen, väntade.
Tittade nyfiket på skärmen medans datorn behandlade bilden.
När bilden dök upp hördes ett "Nääe!!" ifrån tandläkaren och ett gapskratt ifrån mig själv.
På den bilden hittade vi inte bara ett hålrum efter en tand, utan en liten rotrest efter nämnda tand.
Hehe.
Egentligen ska jag väl inte skratta åt det, för så himla roligt är det ju inte att ha en rotrest kvar, men lite spännande är det att få följa hur det fungerar med rotrester.
Var dom tar vägen, om det gör ont, hur snabbt dom stöts ut av kroppen.
Jag är ju lite sjuk i huvudet när det gäller tänder...
Som ni kanske redan lagt märke till...

Så nu är det röntgen igen om tre veckor, sedan röntgen igen när tandis kommer tillbaks från sin semester för att se hur rotresten beter sig.
Beter den sig illa blir det utdragning.
Beter den sig inte illa blir det utdragning iallafall.
*Hånskrattar åt den luriga lilla rotresten*

We'll just have to wait and see.
Men som sagt, det ordnar sig.

Godnatt!
Imorgon är det dags för en sväng ner till tvättstugan, så nu får jag faktiskt ta och sova.


Kommentarer
Pisan

Fin blogg! Vad jobbar du med?

2011-06-12 @ 22:09:57
URL: http://hockeylivett.blogg.se/
Lennart

Hej!



Skoj att hitta någon som adresserar mitt problem (?). Du skrev visdomstand/mandubularkanal i samma mening, och problemen du har med anledning av dem är inte att du gjort en lite misslyckad tandreglering utan det verkar vara mera "naturliga" orsaker till en del av dina besvär.



Jag är jättenyfiken på om du kan beskriva de problem som du tror du hade med visdomstanden ner mot mandibularkanalen. Skulle vilja jämföra dem med mina egna beskrivningar av hur det känns för mig.



Skriv gärna en rad eller två, om du läser det här meddelandet.

-Hoppas det går bra för dig att återhämta dig. Var förresten gjordes gjordes ingreppet?



mvh

/Lennart

2011-07-29 @ 17:02:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0