Svarar

Rebsve:
Hej!
Himla kul att jag hittade din blogg!
Hur kom det sig att du valde att utbilda dig till djursjukskötare?
Och inte till tex. veterinär...?

Svar:
Hej! Tack!
Barndomsdrömmen har alltid varit att bli veterinär, och när jag i nian valde vilket program jag skulle gå på gymnasiet valde jag Naturvetenskap för att få alla kurser som behövdes för att komma in på Veterinärprogrammet.
Efter ett tag insåg jag dock vilka extrema betyg som skulle behövas för att komma in.
"På den tiden" fanns inga meritvärden eller liknande, utan det var rena betygspoäng.
20,0 för att kunna läsa till veterinär.
1,8 på högskoleprovet.
Och sjukt många sökande.
I den vevan började jag kolla mer och mer på programmet Djursjukvårdare i Skara.
2 års studier lockade.
Och betygspoängen, även om de inte var direkt låga, men iallafall lägre än till Veterinär.

Då krävdes en 6 månader lång praktik, och efter studenten började jag leta runt efter platser att praktisera på.
Fick kontakt med Trestads Djurklinik, fick komma dit på intervju, och fick praktikplatsen!
I september 2006 började jag på Trestads Djurklinik och blev käääär.

Jag upptäckte hur mycket jag tyckte om yrket Djursjukvårdare.
All patientkontakt, både med djuren och djurägarna.
Den själva omvårdande biten, inte behöva ställa diagnoser och bestämma behandlingar, utan vårda och medicinera utifrån veterinärens ordinationer passade mig bra.
Och djursjukvårdarna på Trestads Djurklinik är verkligen guld värda, trevliga, hjälpsamma, och dom lärde mig hur mycket som helst.
Tekniker, små tips här och där. Tryggheten att jag kunde lita på mig själv, att jag kunde klara av olika saker, trots att jag aldrig testat på dem tidigare.
Första gången jag skulle lägga kanyl, så lyckades jag! Vilken känsla!
Det var även på Trestad som mitt intresse för tänder började, eftersom de är väldigt duktiga på det där.

Så efter 6 månader, när min praktik var slut, skickade jag in min ansökan till Djursjukvårdarprogrammet, och väntade med spänning på antagningsbeskedet!
Och jag kom in!!
Helt underbart!

Och efter två år i Skara, och ett par tillfälliga boenden i Borås och Karlstad under praktikperioderna, bor jag nu i Karlstad (igen) och jobbar som Djursjukvårdare sedan 1 ½ år.
Och jag älskar det!!
Har inte ångrat mig en sekund att jag valde att utbilda mig till Djursjukvårdare istället för Veterinär.

Och hade jag valt veterinär så hade jag fortfarande gått i skolan, om jag ens kommit in...

Nu är jag ju dessutom, sedan ungefär ett år tillbaka inte länge djursjukvårdare, utan Legitimerad Djursjukskötare.
Har inte märkt några större skillnader ännu, men det kanske kommer efter övergångsperioden.
Och sitt sunda förnuft måste jag ju använda i vilket fall som helst.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0