Vann

Hemkommen och halvbakis efter en trevlig helg tillbringad på Vann Spa på den bohuslänska västkusten.
Lämnade Karlstad igår morse, körde på gamla bekanta dalslandsvägar, en sväng genom Billingsfors och vidare.
Efter ett bra tags körande på pyttevägar (funderade på om jag körde rätt överhuvudtaget) kom vi fram till Vann och började vår konferens.
Prat och diskussioner och ätande.
Förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika.
Sen bytte vi om till badkläder och hoppade ner i dom varma poolerna, simmade runt och slappnade av så gott det gick.
Med alldeles för mycket kaffe och fika kändes kroppen hyfsat speedad.

Efter badet blev det lite vin på rummet och ombyte till finkläder.
Och klockan 19 igår kväll möttes vi i köket allihop.
På Vann har dom ett showkitchen, där får gästerna vara kockar, under vägledning av dom riktiga kockarna.
Innan vi började matlagningen var det vinprovning.
Fyra olika vita viner, två smaskiga, ett ganska menlöst, och ett som luktade kattpiss (precis på pricken rätt lukt - och som jag därför inte kunde få ner en enda klunk av).
Sen delades vi in i grupper för lite olika matlagning. Förrätt, varmrätt och efterrätt.
Till förrätt fick vi göra gravade pilgrimsmusslor med grönsaksvinegrette och avocado och pepparrotscreme.
Så gott så jag höll på att dö.
Till varmrätt var det hälleflundra, tillagad i ugn med massa olivolja. Confiterad tror jag det hette, så fint. Serverades tillsammans med dill och citronstomp (= flashigt potatismos) och sparris/spenat/vårlökssallad. Har för mig att det var en sås till också, men den döljs av en minneslucka.
Trots att man redan nu var ganska mätt, och väldigt berusad fick vi i oss lite efterrätt också.
Citronsorbe, syltade hallon och vit choklad/färskostkräm.

En gudagod middag.
Hade jag inte vetat att det varit vi som lagat maten hade det lika gärna kunnat vara Gordon Ramsay som gjort det.

Och så fick vi tjusiga förkläden där det stod "Jag har varit kock för en kväll på Vann"
Skoj.
Titta så fint. Hade tänkt visa upp hela mig, men jag såg så väldans röd och berusad ut, så jag hoppar över det.
Vin och fotografering är ingen bra kombination...


Dök i säng och somnade som en stock någon gång efter midnatt och när jag vaknade sex timmar senare snurrade det fortfarande i skallen.
Vin och bubbel är en halvfarlig kombination.
Tog mig iallafall ur sängen till slut och kom iväg till frukosten.
Bacon. Apelsin. Kaffe.
En skum kombination ärligt talat, men det finns inte mycket som är godare än hotellfrukostbacon.

Mera konferens, mera förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika och senare, när klockan blivit 15 styrde vi firmajeepen hemåt igen.
Trött, trött, trött, men obakis.
Motorvägsåkande, körde över Uddevallabron.
Tror inte jag åkt över den tidigare, den var riktigt mäktig. Den är så stor att jag nästan fick svindel av att titta på kablarna som håller uppe bron.

Vi kom hem strax efter sex, gick hem, fixade mig lite mat och satte mig framför datorn för att kolla på Modo - Färjestad.
Hade en rätt bra känsla inför matchen, hoppet lever fortfarande.
Matchen var bra i perioder, ibland kändes det lite väl nervöst, men nånstans längst in i bröstet kändes det ändå som att vi kunde ta det.
Besviken när matchen återigen går till förlängning och straffar.
Det är som att det går troll i det, och jag tycker så synd om spelarna, jag vill gråta för deras skull när matcherna aldrig går som dom ska.
På tisdag är det bortamatch mot Frölunda, som alltid brukar vara en svår nöt att knäcka.
På torsdag är det hemmamatch mot nykomlingarna Växjö, då måste vi ta 3 poäng, annars kommer det inte finnas mycket självförtroende kvar hos vare sig spelarna eller supportrarna.

Vi är Färjestad
Det är nu vi står tillsammans
I medgång och i motgång
Kämpa mot stormen
Vi är grönavita




Det är så skönt att det bara är söndag imorgon.
Undrar vad jag ska hitta på då...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0