En Stockholmshelg!

Har haft så himla trevligt hela helgen (förutom en timme på motorvägen)!
 
Slutade jobba klockan åtta på fredag morgon, stack direkt hem och matade och pratade lite med katterna, och sedan gav vi oss iväg mot hufvudstaden.
Sov en liten stund i bilen, men resten av tiden pratade vi.
Kom fram till Stockholm vid tolv och promenerade runt lite.
Mellan 13-15 befann jag mig på hemlig destination och gjorde hemliga saker (mer information kommer vid ett senare tillfälle).
Sen kommer jag inte riktigt ihåg vad jag gjorde, tydligen har mitt minne blockerat eftermiddagen något.
Men på kvällen gick vi iallafall ut och åt mat; jag, E, S, E's mamma (som vi bodde hos) och E's mammas K.
Smaskig laxfilé på en restaurang i Bromma som heter Sorbon.
 
Efter middagen gick vi hem igen, spelade spel, drack lite vin och somnade sedan gott.
 
Lördagen gick i bröllopsplaneringens tecken. Dags för E att prova brudklänningar!
Gick in i första brudbutiken vi tittat ut och fick ett himla trevligt bemötande, gick runt och tittade på alla fina (och en del lite konstiga) klänningar och E fick se ut några som hon ville prova.
Att få se E komma ut ur provrummet med den vita klänningen på sig var något av det vackraste jag någonsin sett.
E grät och det dröjde inte länge förrän alla andras ögon också fylldes med tårar.
Vi gick in i ytterligare en brudaffär, men insåg snart att det inte är någon idé att fortsätta titta när rätt klänning redan har hittats!
Så istället gick vi till Thelins och åt mat, drack kaffe och delade på en mumsig semla (årets första!).
Vi tittade lite i butiker, handlade lite och åkte sedan hem för att göra oss iordning för kvällen.
 
Vi (Jag, E och C) spelade spel, sminkade oss och bytte kläder om vartannat.
Tog tunnelbanan in till stan och gick till Harry B James och beställde mat och vin.
Fick in en Guardian Angel Steak (vet inte riktigt vad det innebär, men god var den iallafall!) med stekta grönsaker, klyftpotatis och tzatsiki.
Gott vitt vin och sedan var vi mätta och belåtna.
Kvällen fick fortsätta på samma ställe.
Mer vin och enorma drinkar ("Fish Bowls" - en drink, gjord i ett glas som är stort nog att vara fyra drinkar, för bara 200:-).
Fick till och med i mig en B52-shot, det var ett tag sedan.
E fixade ett ragg till mig, men det gick ungefär som det brukar, det vill säga inte alls.
Han var nog något av det snyggaste jag sett. Galet fina ögon med söta skrattrynkor runt om. Dagsgammalt stubbskägg.
Sen fick jag veta att han inte bara var 38 år gammal, utan dessutom var far till tre barn på 5, 8 och 10 år.
Och som den person jag är så slocknade mitt intresse. Mitt sätt att alltid dra saker vidare för långt in i framtiden gör att jag inte kan ha en oseriös kväll "på skoj".
Kan inte ens få orden i rätt ordning för att låta vettig, men jag hoppas att den som har intresse av att läsa vad jag skriver förstår vad jag menar ändå.
 
Klockan började närma sig två, så vi lät kvällen ta slut. Tog tunnelbanan hem och somnade som stockar.
Söndagen var en seg dag.
Tog mig ur sängen framåt halv ett, åt frukost och drack vatten.
Vi spelade spel och åt mat lite senare.
Sen vid tre åkte vi hem.
Hemresan gick fint, ända tills vi var strax utanför Västerås.
Helt plötsligt dör bilen, bara sådär. Inget händer när man gasar, inget händer när man växlar, inget händer när man försöker starta om bilen i farten.
Varvtalsmätare sjunker ner till botten och till slut rullar bilen sakta in till vägkanten.
På motorvägen. Enfilig motorväg, 100 meter från där det blir tvåfiligt igen.
 
Tacka vet jag Assistancekåren. Jag har hyllat dom en gång tidigare, när dom fick hjälpa mig med en punktering utanför Trollhättan för några år sedan, och nu får jag hylla dom igen.
Som tur är så var vi såpass nära Västerås att det inte tog så lång tid för dom att komma till undsättning.
De flesta bilar och lastbilar som passerade visade hänsyn, de saktade in och körde förbi långsamt och med god marginal.
Konstigt nog kunde lastbilarna ha säkert en halvmeter mellan oss och sig själva trots att vägen var enfilig.
Plötsligt var det en lastbil som inte visade någon hänsyn över huvud taget.
Allt vi hörde var ett sus och en krasch och sedan hade vi inte någon backspegel kvar på förarsidan.
Om vi blev livrädda?
Hade lastbilen varit ytterligare en decimeter närmare oss hade vi kunnat vara allvarligt skadade eller ännu värre.
Jag väljer att inte tänka på vad som skulle kunnat hända. 
 
Strax efter det kom bärgaren, tog upp bilen på sitt flak och skickade in oss i förarhytten.
Han tog oss in till Västerås, till en väl upplyst parkering och kikade på bilen.
Batteriet var stendött, och det som gör att batteriet laddar när man kör hade inte funkat, så batteriet hade inte laddat.
Inte konstigt att bilen dör...
En timme efter att bilen dött var vi på väg hemåt igen.
Vi köpte mat på Max och åkte hem, snäppet långsammare än vanligt, för annars laddade inte batteriet som det skulle.
 
Det var fruktansvärt skönt att komma hem till sin egen säng.
En sjukt trevlig och fullspäckad helg som avslutades lite för spännande.
 
Jag har dessutom lyxat till det och skaffat mig ett par extra helgdagar.
Misstänkte att jag skulle vara lite slutkörd efter helgen, så jag har varit ledig idag och ska vara ledig imorrn också.
Riktigt skönt!
Har shoppat lite idag.
Fick ett infall och gick in på Carlings, dit jag aldrig brukar gå, hittade en fin klänning, som var för liten, men medans jag stod i provrummet plockade expediten (en supertrevlig tjej) fram en annan klänning och en tunika som hon tyckte jag skulle prova.
Och vilken fantastisk människa!
En klänning med spännande skärning i ryggen och en grå tunika med fjädermönster på ryggen fick jag, två plagg jag nog aldrig skulle valt själv eftersom jag inte trott att de skulle vara snygga, men när jag såg dem på blev jag jättenöjd.
Klänningen satt perfekt och tunikan var så fin, dessutom var båda av så perfekta längder så jag var bara tvungen att köpa dom.
Sen hittade jag dessutom, i en annan affär, byxor med dragkedjan bak istället för fram. Och såna har jag letat efter ett tag. Ett par gröna och ett par svarta.
Jag blev lite fattigare än vad jag hade tänkt, men vadå, ibland får man unna sig lite. Är så fruktansvärt trött på hur min nuvarande garderob ser ut.
Skulle vilja ha 10 000 kronor och bara förnya ALLT!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0