Heldag i skogen.

Just nu sitter jag och lyssnar på lite musik (Ed Sheeran) och är fascinerad över att jag inte redan slocknat på soffan.
Hela dagen (i princip) har spenderats i skogen, och stora mängder frisk luft brukar göra mig vansinnigt trött.
 
Idag har jag varit med på patrullhundskursen som Märit går med Bodil. Det var både roligt och intressant, även fast jag inte såg allt dom gjorde med hundarna.
Först fick dom lägga personspår till varandra, och medans dom gjorde det så "vallade" instruktören, jag och Elliott den så kallade patrullstigen och lade ut föremål som hundarna skulle känna doften av och markera när dom gick förbi.
Att "valla" betyder i det här fallet "smitta ner stigen med våra dofter så att den inte är orörd när första hunden kommer dit för då blir det orättvist" typ. Be mig inte förklara närmre för det kan jag inte i dagsläget.
Vi hittade även ett ställe där jag skulle gömma mig och vara ljudfigurant.
Som ljudfigurant fick jag i uppgift att när hundarna närmade sig en viss punkt på patrullstigen så skulle jag börja gå väldigt ljudligt i gruset. När hunden hör mig markerar den att den hört något, och sen är tanken att hunden ska leda föraren mot ljudet, när hunden närmare figuranten (mig) och fokuserad på ljudet släpper föraren hunden och springer fram till figuranten. Framme hos mig var det kamplek och sedan godisbelöning.
Himla roligt att se hur olika hundar funkar olika och kampar olika, och hur några av hundarna tyckte att figuranten va jätteläskig för det var en ny person, så jag blev till och med utskälld en gång, bokstavligt talat. :)
Förarna verkade nöjda och jag var också nöjd, även om det blev en del dötid mellan hundarna. Tror jag satt i trekvart nästan och väntade mellan den näst sista och den sista hunden.
Men tänker inte klaga. Vädret var perfekt och jag varierade mellan att bara sitta och njuta av solen och att gå i skogen intill och äta blåbär.
 
Efter patrullstigen fick alla hundarna gå spåren som lagts ut på förmiddagen och sen var det även basträning.
Allt låter rätt konstigt för en som inte sett det eller varit med. Tanken är väl i princip att hundarna och dess förare ska vara ett slags hjälpmedel för militären till exempel vid krig. Hundarna kan bevaka olika ställen till exempel och hålla utkik efter fiender. De kan spåra fiender och använda lukt- och hörselsinnen för att hitta fienden innan fienden hittar oss. Typ.
Krig är ju kanske inte särskilt aktuellt här iallafall, men ändå. Patrullhund är en gren inom brukstävling också, så skulle det inte bli krig på riktigt så får man öva på "riktiga" situationer ändå.
 
Tanken är att Elliott också ska bli patrullhund/tjänstehund när han blir stor. Får se när nästa kurs ska gå. :)
Instruktören idag tipsade om att det är bra att ha bra koll på spårning och brukslydnad innan så behöver man inte lära hunden så många saker samtidigt, så vi satsar nog på det först iallafall och så får vi se när vi hinner bli patrullhundsekipage.
Innan Elliott får bli patrullhund måste jag bli godkänd hundförare av Fö
 
rsvarsmakten också, och där ingår bland annat ett konditionstest.......
 
Efter patrullhundskursen åkte jag och Märit till en annan del av skogen och la spår till blondinerna också som inte fått göra särskilt mycket under dagen. Medans spåren fick ligga till sig åkte vi in till Molkom och åt mat på en pizzeria. Blev en västkustsalllad med räkor, kräftstjärtar och "krabba" till mig, himla gott. Och sånt där gott pizzabröd med ost inuti! <3
 
Sen åkte vi tillbaks till skogen och gick spåren. Det märktes att den här värmen och torkan inte riktigt är bra att spåra i. Alla hundarna missade en eller två apporter var.
Elliott gick ganska bra, han snurrade lite och gick lite slalom, men i stort sett gick det väldigt bra för att vara första spåret sen i våras nån gång. Tre apporter hittade han och markerade, två apporter var han iallafall i närheten av men missade dom så Märit som gick efter fick plocka upp dem istället.
 
När vi spårat färdigt åkte vi till Markenbaden och badade. Lite "kyligt" i vattnet, men riktigt skönt att få svalka av sig och simma runt lite.

 
En blöt Elliplutt. Riktigt duktig på att simma är han! :)
Foto: Märit
 
 


Kommentarer
Anonym

Hur går det med skolan?

Svar: Har sommarlov, men skolan börjar nästa vecka. Har gått bra hittills iallafall. Vem är det som frågar?
SweetPeach

2014-08-21 @ 12:46:58
Märit

Du glömde berätta om surfettot vi träffa på mangenbaden ;)
Tack så mkt för hjälpen på patrullhundskursen!

Svar: Ja, jag vet. Inlägget var så positivt med allt annat så jag ville inte förstöra stämningen. ;)
SweetPeach

2014-09-14 @ 14:32:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0