Elliott 2013 och 2014

Den sjätte juli 2013 föddes en underbar lite blond valp. Och nu är han redan 6 månader gammal.
Drygt 400 gram vägde han då. Nu vägde han 24,4 kg sist jag vägde honom.
Han har växt fort min lille pojk. Mycket har vi hunnit med, både uppfostring och träning.
Många gånger har han fått mig att inse att jag tänker fel och med lite justeringar så har jag fått honom att förstå vad jag menar.
 
Nu senast har jag lärt honom att ställa sig med alla fyra tassarna i en låda. Har inte hittat på något kommandoord för det än, och jag vet inte riktigt vad jag ska ha kunskapen till. Men det får honom iallafall att inse att han har baktassar också. Och bara det är ju rätt bra.
 
 
Satt och funderade lite häromdagen på vad vi genomfört hittills och vad jag önskar genomföra under det kommande året.
Jag kom fram till följande.
 
Elliott kan dessa ord.
Elliott - uppmärksamhet/inkallning
Sitt
Ligg
Tack - används för att släppa vad som helst som han har i munnen.
Lägg dig - ungefär samma som ligg, men tanken är att det ska vara ett mer "avslappnat" kommando som jag ska använda för platsliggning.
Hopp upp - i soffan, på bänkar utomhus, på stenar, upp i bilen.
Nej / Ap!Ap! - används för att bryta vad han håller på med för tillfället, fungerar lite olika bra ibland...
Låt bli - använder jag oftast ute för att han inte ska plocka upp något han håller på att nosa på, eller strax kommer hitta, till exempel tuggummin och servetter som är väldigt populärt.
Gå ner - för att få ner honom på golvet igen om han står med framtassar på bord/diskbänk/hylla
High five - ena tassen mot min handflata, kan med båda tassarna.
Goddag - ena tassen läggs i min hand och hålls kvar, kan med båda tassarna men det är inte alltid han låter tassen ligga kvar så länge.
Snurra - tight snurr, vänstervarv.
Sidan - lägger sig på sidan från liggande.
Puss - blir en blöt puss på kinden (alternativt glasögonen) inte sällan med framtänderna inblandade...
Fot - kommer in och sätter sig vid min vänstra sida. Han kan inte riktigt ordet än. Men han kan rörelsen med hjälp av handtecken och sätter sig oftast väldigt bra tätt intill och med rumpan rakt bakåt.
(Tunnel - vet inte om han kan det längre, vi har tränat några gånger att springa igenom en barntunnel jag har från IKEA, men nu har han växt ur den, så jag vet inte om han kan det längre)
 
Han har även lärt sig att hoppa upp med framtassarna på en pilatesboll och som jag skrev tidigare, ställa sig med alla tassarna i en låda.
Vi har spårat några gånger, ganska korta spår. Oftast personspår men testat blodspår en gång.
 
Vi har varit på utställning två gånger. Första gången skötte han sig jättebra, travade fint och fick hederspris. Andra gången skuttade han mer än han sprang och blev utan hederspris, men fick väldigt fin kritik iallafall.
 
Planerna för 2014

- Vill gå en kurs i tävlingslydnad
- Vi ska träna mer spår, både personspår och blodspår. Införa längre spår och även vinklar.
- Träna in liggmarkering på spårapporter (alternativt apportering, har inte bestämt mig än)
- Träna linförighet/fritt följ
- Träna apportering
- Träna "höger" och "vänster" apportering
- Träna "alla tassar i låda" med en mindre låda
- Träna "backa"
- Träna platsliggning
- Träna på "stå"
- Göra MH i höst med resten av kullen (tjoho!!)
- När han är 9 månader gammal får han börja tävla i viltspår, så då ska vi göra ett anlagsprov.
- Får han godkänt på anlagsprovet ska vi fortsätta någon/några tävlingar i viltspår.
- Från 10 månaders ålder får han tävla lydnad, så då ska vi nog testa på en tävling i lydnadsklass I, om jag vågar och vi kan momenten. :)
- Testa på agility (Träning från 12 mån, tävling från 18 mån)
- Vi ska även åka på någon utställning.
 
Det är nog allt jag kommit på än så länge iallafall. Kommer säkert komma på något mer efterhand.
Alternativt har jag glömt bort något som är så självklart att jag inte ens tänker på det.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0