Saturday

Igårkväll insåg jag att jag hade en himla massa grönsaker i kylskåpet som behövde tillagas om jag inte ville att dom skulle mögla och behöva slängas dom närmaste dagarna.
Rev fram allting på köksbänken och funderade ett litet tag, sen blev det två olika rätter av det. En soppa som jag blandade ihop på ren impuls och "Indiska blomkålsbollar" efter detta receptet, fast jag gjorde några små förändringar.
 
Grönkålssoppa
1 gul lök
4-500g blandat grönkål och babyspenat
4 stjälkar stjälkselleri (för resten hade legat mot baksidan av kylskåpet och frusit sönder...)
2 morötter
2 grönsaksbuljongtärningar
2 tsk spiskummin
7 dl vatten
3 dl iMat havregrädde (eller vad det nu är för nått) (vanlig grädde funkar också)
 
Värm olja i en gryta, fräs hackad lök, spiskummin och buljongtärningar, lägg i morötter (slantade), grönkål (grovhackad) och spenat (grovhackad) och fräs det en liten stund så det sjunker ihop.
Häll på vatten och låt koka ca 15-20 minuter, så att morötterna blir mjuka.
Tillsätt iMat. Mixa soppan slät. Ät.
 
Den blev så god att jag blev alldeles mållös. Mycket smak trots få kryddor, något extra salt behövs inte tack vare buljongtärningarna och sellerin och spiskumminet gör att den är lite "stark" fast ändå inte.
Jag vet vad jag kommer leva på dom närmsta dagarna... hehehe.
 
Blomkålsbollarna följde jag receptet men jag hoppade över curry för det gillar jag inte och så tog jag majsmjöl istället för sojamjöl för jag hade inte det sistnämnda hemma.
Dom blev ganska goda, fast lite underliga, tror inte att jag lyckades steka dom riktigt rakt igenom. Smeten blev ganska lös så det var svårt att forma dem och få dem att hålla formen. Tror att det är lättare om man gör dom platta istället för bollformade. Får ta och testa det nästa gång.
Men med lite sås av nått slag så är allt gott. Och dom passade konstigt nog väldigt bra ihop med soppan, som tilltugg liksom.
 
Väldigt lyckad kvällsmat efter en i övrigt väldigt lyckad dag. Kommer berätta mer om resten av dagen, kanske, vid nått senare tillfälle. (Hihi hemlis!!!)


Kommentarer
Märit

Låter gott!

2014-12-02 @ 11:28:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0