Hur man skriver en examinationsuppgift.

... med två veckor till inlämningsdatum.
 
- Öppna en Word-fil, skriv alla obligatoriska rubriker och stödfrågor och gör mellanrum mellan rubrikerna.
- Öppna alla PDF-källor och lägg fram alla vanliga böcker framför dig på bordet.
- Ägna tre dagar med att sitta framför datorn och sucka och känna sig hopplös, men undvik att läsa något ur källorna. Möjligtvis kan man börja döpa om PDF-filerna så att de heter något vettigt istället för aldhgsh46566-111.
- Ägna ytterligare tre dagar med att variera mellan att läsa ett par meningar ur en källa, kolla facebook, läsa två meningar till, kolla twitter, läsa ett par meningar till, kolla instagram. Repeat.
- Låt datorn stå ensam i viloläge en dag. Du kommer ju ändå aldrig bli klar med skiten så varför ens oroa sig över den? Gå ut och lek med hunden istället.
- Återvänd dagen efter med nya krafter och fingra ihop några meningar och skriva om ordföljden 13 gånger men på ett sätt så att det fortfarande betyder samma sak som det stod i källan men så att det går igenom urkund utan anmärkningar. Ägna ett par minuter efter varje mening till att oroa dig för att urkund inte kommer godkänna det och du kommer bli avstängd från studierna pga fusk och plagiat.
 
Just nu är jag här i processen. Det är en vecka kvar till inlämning.
Jag har skrivit ganska precis 1 A4-sida men uppgiften ska hamna på 4-5 sidor. Hittills är kanske, och då menar jag k a n s k e, ett av kursmålen uppnådda i texten.
En av sju källor är använda, resten har jag knappt ögnat igenom.
 
Vem jobbar bäst under press? Jo jag!
Misstänker att jag sitter där på lördag och söndag och håller på att stressa ihjäl mig för att skriva klart och försöka få något vettigt sammanhang i texten...
Eller så kanske, kanske jag faktiskt kommer få lite gjort både tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag OCH söndag. Sex dagar. Skriver jag en sida per dag har jag två dagar kvar till finjustering.
 
Sen kan jag unna mig att vara precis såhär trött.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0