Dopingskandalen

Jag kände att jag behövde skriva lite om "dopingskandalen" ändå.
Inte direkt för att uttrycka mina åsikter, utan mer för att få lite ordning och reda på mina tankar.

I torsdags kom den förkrossande nyheten. Min enda kommentar då var "Mållös. Chockad. Besviken. Arg. Och ledsen."

Den kommentaren står i princip fortfarande fast, men några utvecklingar här och där.

Mållös. Chockad. Hur kan han hitta på något så dumt? Med den lovande karriären, i princip garanterad första spaden när han var färdigrehabad. Han var den enda anledningen till att vår kvartsfinal gick till sju matcher. Hade vi haft en något sämre målvakt än Robin hade vi lätt åkt ut tidigare.

Besviken. Hur kan han göra så mot sitt lag, mot sig själv, mot föreningen, mot supportrarna?
Laget hoppas och litar på honom. Föreningen tror och satsar på honom. Supportrarna hyllar honom nästan lika mycket som man hyllade Jonas Gustavsson. Robin Rahm fick Supporterklubbens pris för sin fantastiska insats under den gågna säsongen.
Det enda man kan göra är att skaka sorgset på huvudet.

Arg. Jävla idiot. Du får skylla dig själv när du får såna idéer.

Ledsen. Ingen mer Robin Rahm i Färjestad. Man kommer inte få följa hans fortsatta utveckling, och frågan är ju om det kommer bli någon mer utveckling. Det beror ju helt och hållet på hur länge han blir avstängd.
Jag är på något vis ledsen både för min egen skull, för min nyutvecklade hockeypassion som förlorar en stjärna. Samtidigt är jag ledsen för Robins skull, hans liv den senaste veckan kan inte ha varit det lättaste. Det krävs en stark person för att orka gå igenom något sånt här. Orka höra vad alla säger, orka läsa vad alla skriver. Orka "försvara" sig...

Samtidigt som jag sitter och känner mig ledsen för hans skulle måste jag ändå hela tiden påminna mig om detta.
Han är vuxen. Han är lika gammal som jag.
Från att han svalde första tabletten visste han precis vad han gjorde. Det är ingen som tvingat eller lurat i honom tabletterna. Det var ett aktivt val han själv gjorde.
Han borde vara så väl insatt att han vet vad han riskerar med att dopa sig.
Hans hockeykarriär.
Det lär ju inte bli någon 20-matchers avstängning à la NHL direkt.

I något konstigt ögonblick övervägde nackdelarna tydligen fördelarna, men jag kan inte förstå hur.

Slut.
NU
är dopingskandalen glömt och förträngd.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0