Hockeyweekend

Den här helgen har både gått jättelångsamt och jättefort.
Jag har nog aldrig någonsin varit så tidsvilsen tidigare heller.
Mitt i natten, mitt på dagen, sen eftermiddag, tidig kväll? Ingen aning.

Klockan 16 i fredags lämnade vi Karlstad i en vida omtalad Ford.
Efter X antal kissepauser var vi framme någonstans i Stockholm, parkerade bilen och tog pendeltåget in till Centralstationen.
Med drygt 1,5 timme till godo innan tåget skulle gå satt vi på O'Learys med ett gäng andra grönvita och drack öl/cider/applemartini under tiden vi väntade.
Tåget skulle gå i tid enligt skyltarna, men när vi väl hade letat upp våra platser ropade dom ut i högtalarna att dom hade problem med loket, så dom skulle koppla på ett nytt.
Men till slut lämnade vi iallafall Stockholm, 30 minuter försenade, och påbörjade resan norrut.
Diverse drycker dracks, och det pratades och skrattades och stojades.
Ett tag satt vi i Bistron och hittade både Goa Göteborgare och en Modosupporter.
Kvällen blev till natt, och festen fortsatte.
Och tåget blev senare och senare.
Vi fick dock i princip aldrig någon information om varför vi stod still.
En gång var det tydligen fel på loket fick vi reda på senare, och en annan gång var det ett lok framför oss som hade pajat.

Som någon säkert läst blev två personer avkastade av tåget.
LÄNK
En klant. Och ett jävla äckel till idiot som har bränt sina broar på vår läktare.
Fylla kan få folk att göra dumma saker, men en del saker är bara äckligt och perverst.
Som att filma en tjej som sover. Filma närgånget, pilla i håret på henne.
Filma sin hand och sedan filma hur handen tafsar på tjejens bröst.
Tjejen var jag, och jag är glad att jag sov, för annars vet jag faktiskt inte hur jag hade reagerat.

Som tur är så satt en hjälte på andra sidan gången och såg allting.
Jag vaknade av ett jäkla väsen.
Hjälten tog tag i äcklet, vrängde runt honom och gav honom det stryk han förtjänade.
Sen lugnade det ner sig.
Och på nästa station stod polisen och väntade.
Inte mindre än sex Ö-vikspoliser (finns det så många poliser i Norrland) marscherade in i vagnen, blev visade till äcklet och plockade med honom sig ut.

Efteråt var det lugnt, och trevlig stämning igen, och jag blev snabbt varse hur underbara killar vi har på läktarn.
Killar som försvarar tjejer utan att tveka.
Killar värda guld.
__________________________________________

Nog med tråkigheter.
Natten blev till dag, soluppgång över ett snöigt Norrland är rätt vackert faktiskt.
Men alla stoppen utefter vägen gjorde oss riktigt försenade.
Ett tag var jag orolig över att riskera att missa matchen.
Men kvar över två rullade vi in på Luleå Centralstation.
Och fick rapporter om att det var 24 minusgrader.
Tjoheej!
Fler norrlandspoliser stod vid stationen och väntade på oss när vi kom.
Och vilka trevliga killar!!
Dom hade fixat en buss till alla supportrarna, helt gratis! Och körde oss först till ett matställe, och sen direkt till arenan.

Matchen finns väl inte så mycket att säga om. Nihlstorp spelade i tre perioder. Resten av laget spelade bara i sista.
Lyckades ta ett 2-0-underläge till förlängning och iallafall stjäla en poäng från Luleå.
Klacken gjorde ett bra jobb.
En hel del flaggor hade vi fått med oss. Och rösterna fungerade trots promillehalten i vissas (typ allas) blod.

Poff sa det, så var matchen helt plötsligt slut, och hemresan skulle påbörjas.
Men först fick vi sitta och vänta på att tåget skulle gå, för vi hade 1,5 timmas marginal mellan match och avgång.
Hade liggvagn på hemvägen och hade fått mycket trevligt sällskap, och mer blev det.
Samling och efterfest och en massa pratande i våran kupe, och sväng i Bistron.
En mycket trevlig kväll, härligt att få lära känna folket lite extra.
Och jag fick ännu en gång bekräftat vilka guldkillar vi har.
Trygghet.
Det dröjde långt in på småtimmarna innan folk droppade av, men å andra sidan, när jag då väl gick och la mig, så somnade jag på direkten och sov som en stock ända tills vi var strax norr om Uppsala.
Och inte så mycket senare återvände vi till slut till Stockholms Central.
I tid!!!  
__________________________________________

För att spara lite tid tog vi en taxi till bilen istället för pendeltåget.
Men tji fick vi.
Med två kilometer kvar till bilen lyckades taxin krocka i en korsning med en annan bil.
Det gick inte speciellt fort, och var ingen större smäll.
Men med ett punkterat däck kom inte taxin därifrån, så vi fick gå och leta upp bilen därifrån istället.
"Imorse var det jättehalt, men nu är det inte alls lika illa" - Jo tjena...

Efter en uppfriskande promenad i t-shirtvädret, plusgrader och regn istället för 24 minus(!), så kom vi fram till bilen och åkte hem.

___________________________________________  

Allt som allt, en trevlig helg, med härligt sällskap.
6-7 timmar i bil.
32 timmar på tåg.
2,5 timme på hockeymatch.

Men, det blir nog ingen mer Norrlandsresa denna säsongen förhoppningsvis.
Jag är en aning utmattad.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0